LNWR Alfred the Great Class gőzmozdony

Az LNWR Alfred the Great Class gőzmozdony a 20. század elején a brit vasutak hőskorát idézte meg, eleganciájával és mérnöki precizitásával hódítva.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Alfred the Great Class gőzmozdonyt a London and North Western Railway (LNWR) gyártotta, és az Alfred the Great Class névvel illették. Az 1901-ben gyártott mozdonyt George Whale tervezte, és a célja az volt, hogy hatékonyan kielégítse a növekvő közlekedési igényeket Nagy-Britanniában.

A típus kifejlesztése az erős gőzmozdonyok iránti kereslet növekedésének eredményeként történt a 19. század végén és a 20. század elején. Az LNWR számára különösen fontos volt, hogy jól teljesítő mozdonyflottával rendelkezzen, amely képes volt a hosszabb távú utasszállítási és teherfuvarozási feladatokat egyaránt ellátni.

A gyártási időszak alatt a típusból összesen 40 darabot készítettek. Az LNWR mellett a mozdonyok külföldre nem kerültek, és jellemzően az Egyesült Királyság területén használták őket.

Technikai jellemzők

Az LNWR Alfred the Great Class gőzmozdonyok műszaki szempontból a koruk egyik csúcstechnológiáját képviselték. Ezek a mozdonyok standard tenyérhajtású kazánnal és kettős expanziós hengerekkel rendelkeztek, amelyeket két hajtórúd hajtott. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-4-0 volt, ami azt jelentette, hogy négy vezető tengelye és négy hajtott tengelye volt, miközben a hátsó tengely képes volt az íveken való könnyebb kanyarodásra.

A mozdonyok maximális sebessége megközelítette a 100 km/h-t, és a teljesítményük elég volt ahhoz, hogy hosszú távolságokat is hatékonyan megtegyenek. A mozdonyok méreteiknél fogva is impozánsak voltak; a kazán hossza és magassága egyaránt a nagyobb gőzmozdonyok közé sorolta őket. Az utasok számára külön kategóriák nem voltak definiálva, hiszen kifejezetten a személy- és teherforgalom lebonyolítására szánták őket.

Szolgálati történelem

Az LNWR Alfred the Great Class mozdonyokat főként az Egyesült Királyság területén használták. Szolgálatuk során az ország különböző vasútvonalain közlekedtek, mind személy-, mind teherszállítási feladatokat ellátva. A mozdonyok megbízhatóságukról és teljesítményükről voltak ismertek, amelyek miatt hosszabb ideig maradtak forgalomban.

Az 1920-as évek közepére azonban a vasúti technológia fejlődése miatt elkezdték őket kivonni a forgalomból. Az LNWR és ezekben az években már a London, Midland and Scottish Railway (LMS) alkalmazásában álltak, és az 1930-as években teljesen kivonták őket a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, az LNWR Alfred the Great Class gőzmozdonyok közül egy sem maradt fenn az utókor számára. Mindazonáltal a vasúti rajongók és történészek munkája révén képesek vagyunk megismerni és emlékezni ezekre az impozáns gépekre.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LNWR Alfred the Great Class mozdonyok önmagukban nem váltak ikonikus kultúrtörténeti szereplőkké, az LNWR gőzmozdonyai számos vasúti modell kiadásának alapját képezték. A korukban népszerűségük és megbízhatóságuk miatt számos vasúti rajongó és modellgyártó is megörökítette őket kisebb méretarányban. A rajongói kultúrában az ilyen típusú gyűjtemények és modellek ma is nagy népszerűségnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

LNWR Alfred the Great Class – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google