LNWR Precursor Tank Class gőzmozdony

A 20. század elején az LNWR Precursor Tank Class gőzmozdonyok fontos szerepet játszottak a brit vasútfejlesztésben, megbízhatóságukkal és hatékonyságukkal emelve a személyszállítás színvonalát.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Precursor Tank Class gőzmozdonyt a London and North Western Railway (LNWR) számára fejlesztették ki, William Pendered tervezésével. A mozdonyok gyártása 1906-ban kezdődött, válaszként az ipari és közlekedési igényekre, amelyek gyorsabb és hatékonyabb vasúti szállítást követeltek meg. Az LNWR a Crewe-i gyárában készítette a mozdonyokat. Ezt a típust eredetileg az elővárosi és könnyű teherszállítási igények kiszolgálására tervezték. A tank mozdonyként ismert típusból összesen 50 darab készült. A mozdonyokat kizárólag az LNWR használta, és nem exportálták más országba.

Technikai jellemzők

Az LNWR Precursor Tank Class egy gőzmozdony, amely az „4-4-2T” tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy négy vezető tengely után négy hajtótengely következik, majd végül két kísérő tengely zárja a sort. A mozdony gőzhajtással működik, amelyet egy szén- vagy koksz tüzelésű kazán biztosít. Bár pontos teljesítmény- és sebességadatok nem állnak rendelkezésre, a mozdonyok általában a helyi és elővárosi szolgáltatások sebességigényeire lettek hangolva. A mozdonyok 6 méter hosszúak, magasságuk elérte a 4 métert, és a tartályaik segítségével hosszabb távú utakat is meg tudtak tenni megállás nélkül. A mozdonyok hathatós fékrendszerrel és kézi vezérléssel voltak felszerelve.

Szolgálati történelem

Az LNWR Precursor Tank Class mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyságban az LNWR vonalain használták. A mozdonyok az 1900-as évek elején kezdték meg szolgálatukat, és a könnyű teherszállítástól a személyszállításig sokféle feladatban bizonyították hatékonyságukat. Az 1923. évi brit vasúti reorganizáció során a London, Midland and Scottish Railway (LMS) vette át őket. Az LMS alatt a mozdonyok folytatták szolgálatukat, míg végül az 1940-es években a modernizáció miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LNWR Precursor Tank Class gőzmozdonyok egyike sem maradt fenn üzemképes állapotban. Az összes példányt selejtezték, és jelenleg nem található belőlük elérhető példány múzeumokban vagy nosztalgiavasutakban.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LNWR Precursor Tank Class nem lett olyan széles körben ismert, mint néhány más korabeli mozdony, a vasúti rajongók és modellezők körében mégis jelentős figyelmet kapott. Számos modellvasúti gyártó készítette el a Precursor Tank Class mozdonyok méretarányos modelljeit, amelyek a brit vasúti történelem iránt érdeklődők körében népszerűek. A mozdonyokat olykor „kiinduló osztályú tankokként” is emlegették, utalva a Precursor sorozatra, amelyhez tartoznak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1906
Tengelyelrendezés 4-4-2T
Hossz 6 méter
Magasság 4 méter
Példányszám 50
Használó vasúttársaságok LNWR, LMS

Hivatkozások

LNWR Precursor Tank Class – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google