Történeti háttér és gyártás
Az LNWR Special Tank gőzmozdony a London and North Western Railway (LNWR) számára készült a 19. század végén. Az első példány 1870-ben gördült ki, az ipari forradalom időszakában, amikor a vasúti közlekedés gyors fejlődésnek indult az Egyesült Királyságban. A mozdonyokat az LNWR megrendelésére fejlesztették ki, hogy kielégítsék a növekvő forgalmi igényeket. A Special Tank mozdonyokat George Whale tervezte, aki a vasúti társaságnál dolgozott.
Technikai jellemzők
Az LNWR Special Tank egy 2-4-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt, amelyet főként városi és elővárosi személyszállításra használtak. A hajtásrendszerét a gőz biztosította, amelyet a mozdony kazánja generált. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami abban az időben rendkívül gyorsnak számított. A konstrukció része volt egy víztartály is, amely a kazán vízellátását biztosította. A mozdonyoknak volt fékrendszerük is, de ezek kezdetlegesek voltak a modern szabványok szerint.
Szolgálati történelem
Az LNWR Special Tank mozdonyok főként az Egyesült Királyságban dolgoztak, különösen a nagyvárosok közötti elővárosi vonalakon. Szolgálatuk során több változatot is gyártottak belőlük, hogy megfeleljenek a különböző szállítási igényeknek. A mozdonyok sikeresen teljesítettek a forgalomban, ám az 1920-as években kezdődtek meg az első kivonások az újabb és modernebb típusok érkezésével.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos, az LNWR Special Tank mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn teljes egészében a múzeumok gyűjteményében. A technológiai fejlődés és a szerelvények amortizációja miatt valamennyi példányt selejtezték, és a megmaradt alkatrészeket szétszedték vagy újrahasznosították.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az LNWR Special Tank mozdonyok nem örökítették meg magukat filmekben vagy könyvekben, azok a vasúttörténészek és modellezők körében mégis jelentős helyet foglalnak el. Modellvasutakban néhány gyártó készített méretarányos replikákat, amelyek elsősorban az Egyesült Királyság vasútmodellezői körében népszerűek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés: | 2-4-2 |
Maximális sebesség: | 70 km/h |
Hivatkozások
További információ az LNWR Special Tank mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google