LNWR Special Tank gőzmozdony

Az LNWR Special Tank gőzmozdony az 1900-as évek elején vált híressé rendkívüli teljesítményével és megbízhatóságával, amely forradalmasította a rövid távú teherszállítást az ipari Nagy-Britanniában.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Special Tank gőzmozdony a London and North Western Railway (LNWR) számára készült a 19. század végén. Az első példány 1870-ben gördült ki, az ipari forradalom időszakában, amikor a vasúti közlekedés gyors fejlődésnek indult az Egyesült Királyságban. A mozdonyokat az LNWR megrendelésére fejlesztették ki, hogy kielégítsék a növekvő forgalmi igényeket. A Special Tank mozdonyokat George Whale tervezte, aki a vasúti társaságnál dolgozott.

Technikai jellemzők

Az LNWR Special Tank egy 2-4-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt, amelyet főként városi és elővárosi személyszállításra használtak. A hajtásrendszerét a gőz biztosította, amelyet a mozdony kazánja generált. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami abban az időben rendkívül gyorsnak számított. A konstrukció része volt egy víztartály is, amely a kazán vízellátását biztosította. A mozdonyoknak volt fékrendszerük is, de ezek kezdetlegesek voltak a modern szabványok szerint.

Szolgálati történelem

Az LNWR Special Tank mozdonyok főként az Egyesült Királyságban dolgoztak, különösen a nagyvárosok közötti elővárosi vonalakon. Szolgálatuk során több változatot is gyártottak belőlük, hogy megfeleljenek a különböző szállítási igényeknek. A mozdonyok sikeresen teljesítettek a forgalomban, ám az 1920-as években kezdődtek meg az első kivonások az újabb és modernebb típusok érkezésével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, az LNWR Special Tank mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn teljes egészében a múzeumok gyűjteményében. A technológiai fejlődés és a szerelvények amortizációja miatt valamennyi példányt selejtezték, és a megmaradt alkatrészeket szétszedték vagy újrahasznosították.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LNWR Special Tank mozdonyok nem örökítették meg magukat filmekben vagy könyvekben, azok a vasúttörténészek és modellezők körében mégis jelentős helyet foglalnak el. Modellvasutakban néhány gyártó készített méretarányos replikákat, amelyek elsősorban az Egyesült Királyság vasútmodellezői körében népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés: 2-4-2
Maximális sebesség: 70 km/h

Hivatkozások

További információ az LNWR Special Tank mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google