LNWR Webb Experiment Class gőzmozdony

Az LNWR Webb Experiment Class gőzmozdony különleges helyet foglal el a vasúti történelemben, hiszen a 19. század végén a londoni és északnyugati vasúthálózat innovációját képviselte.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Webb Experiment Class gőzmozdony az Egyesült Királyságban készült, a London and North Western Railway (LNWR) számára. A gőzmozdonyt 1882-ben fejlesztette ki Francis Webb, aki akkoriban a vasúttársaság főmérnöke volt. A fejlesztés célja az volt, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb mozdonyokat biztosítsanak a vasúttársaságnak, amely az ország egyik legnagyobb vasúthálózatát üzemeltette.

A mozdonyok gyártása a Crewe-i műhelyben történt, amely a LNWR egyik legfontosabb gyártó központja volt. Az Experiment Class mozdonyokból összesen 30 darab készült. A mozdonyokat elsősorban személyszállító vonatok vontatására használták.

Technikai jellemzők

Az LNWR Webb Experiment Class gőzmozdony technikailag korszerűnek számított a maga idejében. A mozdonyok hengerelrendezése specifikusan két hengeres volt, és egy négykerekű futóművel rendelkeztek (4-6-0 tengelyelrendezés). A mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, és vízzel, valamint szénnel működtek.

  • Teljesítmény: Körülbelül 1000 lóerő
  • Maximális sebesség: Kb. 110 km/h
  • Hossz: Körülbelül 20 méter
  • Tengelytáv: Nagyságrendileg 6,5 méter

A mozdonyok nem rendelkeztek utasférőhelyekkel, mivel kifejezetten vonatok vontatására tervezték őket. A vezérlő mechanika egyszerű és robusztus kialakítása lehetővé tette a könnyebb karbantartást és a megbízható üzemelést.

Szolgálati történelem

Az LNWR Webb Experiment Class mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság vasúthálózatán belül használták, különösen a személyszállító vonatoknál. A mozdonyok szolgálati ideje körülbelül 30 év volt, ami az akkori gőzmozdonyok standard élettartamának felelt meg.

A mozdonyok nem szenvedtek el jelentős átalakításokat vagy modernizációkat. Az Experiment Class mozdonyokat fokozatosan állították le, ahogy újabb, modernebb mozdonyok vették át a helyüket. A legtöbb példányt a 20. század elején selejtezték, amikor a gőzmozdonyok helyét kezdte átvenni a dízelmozdonyok technológiája.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nem maradt fenn egyetlen LNWR Webb Experiment Class mozdony sem működőképes állapotban vagy múzeumi kiállítás részeként. Az összes példányt végül selejtezték vagy alkatrészként újrahasznosították. Ennek ellenére a mozdonyok jelentős szerepet játszottak az ipari forradalom utáni vasúti fejlődésben az Egyesült Királyságban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LNWR Webb Experiment Class mozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúttörténetben, mivel ezek a mozdonyok képviselték a gőzmozdony technológia egyik csúcsát az 1880-as években. Bár ezek a mozdonyok nem váltak ikonikus kulturális elemekké, mint más híres gőzmozdonyok, modellvasúti kedvelő körökben mégis nagyra becsült rekonstrukciók készültek róluk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Teljesítmény Körülbelül 1000 lóerő
Maximális sebesség Kb. 110 km/h
Hossz Körülbelül 20 méter
Tengelytáv Nagyságrendileg 6,5 méter

Hivatkozások

LNWR Webb Experiment Class – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google