Történeti háttér és gyártás
Az LSWR 445 Class gőzmozdony egy ikonikus brit vasúti jármű, amelyet a London and South Western Railway (LSWR) társaság rendelt meg az 1880-as években. A mozdonyokat William Adams tervezte, akinek célja az volt, hogy hatékonyabb és erősebb mozdonyokat fejlesszen ki a társaság részére. Az első példányok 1883-ban kerültek ki a gyártósorról.
A gyártást a Nine Elms Locomotive Works végezte, ahol összesen 12 darab épült meg ebből a típusból. Ezek a mozdonyok elsősorban a délnyugat-angliai vasúti vonalakon teljesítettek szolgálatot, de a konstrukció népszerűségének köszönhetően a London and South Western Railway szolgálatában maradtak egészen a 20. század közepéig.
Technikai jellemzők
Az LSWR 445 Class gőzmozdonyok a korszak technológiai újdonságait testesítik meg. Gőzhajtással működtek, amelyet a kazánban lévő víz felforralásával és gőzzé alakításával értek el. Ezek a mozdonyok főként személyszállító vonatok élén közlekedtek, a tengelyelrendezésük 4-4-0 volt, ami stabil és gyors haladást tett lehetővé.
A mozdonyok maximális sebessége a kor technikai korlátainak megfelelően mérsékelt volt, viszont a tervezésük során a nagyobb vonatsebességek elérésére törekedtek. A mozdonyok hossza, magassága és tengelytávja pontos adatok nélkül is a korabeli szabványoknak felelt meg, így alkalmasak voltak a sűrűn beépített városi pályaudvarokra is. Utaskapacitásról a mozdony esetében nem beszélhetünk, mivel ezeket kifejezetten vontatójárműként tervezték.
Szolgálati történelem
Az LSWR 445 Class mozdonyok több évtizeden keresztül szolgálták a brit vasutat, főként Anglia délnyugati részén. Ezek a mozdonyok személyszállító vonatok élén közlekedtek, és jelentős szerepet játszottak a régió közlekedési hálózatának fejlesztésében. Bár a technológia fejlődése miatt később újabb típusok váltották fel őket, a 445 Class mozdonyok megbízhatóságuk miatt sokáig szolgálatban maradtak. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a 20. század elején, amikor a dízel és elektromos mozdonyok kezdtek elterjedni.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy bármely LSWR 445 Class mozdony fennmaradt volna működőképes állapotban vagy múzeumi kiállításként. A 19. század végének és a 20. század elejének sok mozdonytípusa nem maradt fenn teljes példányszámban, mivel azokat gyakran selejtezték, vagy részeiket újrahasznosították.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az LSWR 445 Class mozdonyok nem tettek szert olyan legendás hírnévre, mint néhány korabeli társuk, a vasúttörténet kedvelői és modellezői körében nagy becsben tartják. A vasúti modellezés világában ezek a mozdonyok is képviseltetik magukat, számos modellvasúti gyártó készített méretarányos másolatokat, hogy megörökítse ezt a történelmi jelentőségű gőzmozdonytípust.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LSWR_445_class
Képek
Források: Wikipédia, Google