LSWR T14 class gőzmozdony

Az LSWR T14 class gőzmozdony az 1900-as évek elején a brit vasút egyik legjellegzetesebb szerelvénye volt, amit gyors és megbízható teljesítménye miatt különösen kedveltek.

Történeti háttér és gyártás

A London and South Western Railway (LSWR) T14 osztályú gőzmozdonyai az Egyesült Királyság vasúti történetének egy jelentős korszakából származnak. Ezeket a mozdonyokat Dugald Drummond tervezte, és az első példány 1911-ben gördült ki a gyártósorról. A T14 osztályú mozdonyokat a vasúttársaság nagysebességű személyvonatainak húzására tervezték. A mozdonyok gyártása az LSWR Eastleigh-i műhelyeiben történt, és összesen 10 darab készült belőlük.

Technikai jellemzők

A T14 osztály a gőzmeghajtású mozdonyok közé tartozott, és a kor technikai színvonalához képest kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Az alábbiakban a T14 műszaki adatait részletezzük:

Hajtásrendszer: Gőz
Tengelyelrendezés: 4-6-0
Maximális sebesség: Kb. 130 km/h
Hossz: Pontos adat nem elérhető
Magasság: Pontos adat nem elérhető
Tengelytáv: Pontos adat nem elérhető
Futómű: Pontos adat nem elérhető
Fékrendszer: Pontos adat nem elérhető
Vezérlés: Kézi
Egyéb felszereltség: Pontos adat nem elérhető

Szolgálati történelem

A T14 osztályú mozdonyokat elsősorban a London and South Western Railway fővonalain használták, főként nagysebességű személyvonatok továbbítására. A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízhatóságukról és teljesítményükről voltak ismertek. A T14 sorozat tagjai az 1950-es évek elejéig voltak aktív szolgálatban, amikor a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok elterjedése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Kivonásuk után több mozdonyt selejteztek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a T14 osztályú mozdonyok egyike sem maradt fenn az utókor számára. Nincsenek megőrzött példányok múzeumban vagy más helyen, így működőképes állapotban sincsenek bemutatva egyetlen nosztalgiavonaton sem.

Érdekességek és kulturális hatás

A T14 osztály különösen a vasúti modellezők körében szerzett népszerűséget, köszönhetően annak a korabeli dizájnnak, amelyet számos modellező cég újraalkotott méretarányos modellként. A „Paddlebox” becenevet viselő sorozat a jellegzetes, hajókat idéző szélvédőpaneleiről is ismert. Modellvasúti készletek formájában a vasútrajongók körében máig kedvelt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 130 km/h

Hivatkozások

LSWR T14 class – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google