Történeti háttér és gyártás
Az M-10001 dízelmozdonyt az amerikai Union Pacific Railroad számára fejlesztették ki 1934-ben, hogy a vasúttársaság szolgáltatásait hatékonyabbá és gyorsabbá tegyék. A mozdonyt az Electro-Motive Diesel (EMD), egy General Motors leányvállalat készítette, amely a korszerű dízeltechnológia elterjesztésére specializálódott. Az M-10001 a korabeli vasúti közlekedés egyik úttörő járműve volt, amely a későbbi, modern dízelmozdonyok előfutárává vált.
- Gyártó vállalat: Electro-Motive Diesel (EMD)
- Gyártási helyszín: Illinois, Egyesült Államok
- Gyártási időszak: 1934
- Megrendelő: Union Pacific Railroad
Technikai jellemzők
Az M-10001 dízelmozdony számos innovatív megoldást tartalmazott a korszak technikai fejlettségéhez képest. A mozdony hajtásrendszerét egy dízelmotor biztosította, amely jelentősen csökkentette az üzemeltetési költségeket a gőzmozdonyokhoz képest. Az M-10001 maximális sebessége elérte a 160 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedő teljesítménynek számított.
- Hajtásrendszer: Dízelmotor
- Teljesítmény: Nem található pontos adat
- Maximális sebesség: 160 km/h
- Férőhelyek: Különböző osztályokkal rendelkező személykocsik
Szolgálati történelem
Az M-10001 mozdonyt az Union Pacific Railroad használta, és elsődleges feladata a hosszú távú személyszállítás volt. A járművet különösen a Chicago és Los Angeles közötti útvonalon vetették be, ahol gyorsaságával és megbízhatóságával hozzájárult a szolgáltatás színvonalának emeléséhez. A mozdony 1941-ig volt szolgálatban, amikor is kivonták a forgalomból a technikai fejlődés miatt, amely újabb és hatékonyabb mozdonyok megjelenését hozta magával.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az M-10001 mozdonyból nem maradt fent egyetlen példány sem, így a vasúttörténeti múzeumokban sem található meg. A mozdony technikai hagyatéka azonban tovább él a későbbi dízelmozdony-konstrukciókban.
Érdekességek és kulturális hatás
Az M-10001 mozdony egyike volt az első dízelmozdonyoknak, amelyek a gőz helyett a dízeltechnológiát alkalmazták, ami forradalmasította a vasúti közlekedést. Bár közvetlen modellvasúti változatai nincsenek, a mozdony inspiráló hatással volt a vasúti modellgyártókra és a vasútbarát közösségekre egyaránt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/M-10001
Képek
Források: Wikipédia, Google