M-10001 (EMD) dízelmozdony

Az M-10001 (EMD) dízelmozdony 1934-ben válaszúton állította meg a vasúti közlekedés fejlődését, miközben lenyűgöző sebességével és hatékonyságával mutatta be a dízeltechnológia jövőjét.

Történeti háttér és gyártás

Az M-10001 dízelmozdonyt az amerikai Union Pacific Railroad számára fejlesztették ki 1934-ben, hogy a vasúttársaság szolgáltatásait hatékonyabbá és gyorsabbá tegyék. A mozdonyt az Electro-Motive Diesel (EMD), egy General Motors leányvállalat készítette, amely a korszerű dízeltechnológia elterjesztésére specializálódott. Az M-10001 a korabeli vasúti közlekedés egyik úttörő járműve volt, amely a későbbi, modern dízelmozdonyok előfutárává vált.

  • Gyártó vállalat: Electro-Motive Diesel (EMD)
  • Gyártási helyszín: Illinois, Egyesült Államok
  • Gyártási időszak: 1934
  • Megrendelő: Union Pacific Railroad

Technikai jellemzők

Az M-10001 dízelmozdony számos innovatív megoldást tartalmazott a korszak technikai fejlettségéhez képest. A mozdony hajtásrendszerét egy dízelmotor biztosította, amely jelentősen csökkentette az üzemeltetési költségeket a gőzmozdonyokhoz képest. Az M-10001 maximális sebessége elérte a 160 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedő teljesítménynek számított.

  • Hajtásrendszer: Dízelmotor
  • Teljesítmény: Nem található pontos adat
  • Maximális sebesség: 160 km/h
  • Férőhelyek: Különböző osztályokkal rendelkező személykocsik

Szolgálati történelem

Az M-10001 mozdonyt az Union Pacific Railroad használta, és elsődleges feladata a hosszú távú személyszállítás volt. A járművet különösen a Chicago és Los Angeles közötti útvonalon vetették be, ahol gyorsaságával és megbízhatóságával hozzájárult a szolgáltatás színvonalának emeléséhez. A mozdony 1941-ig volt szolgálatban, amikor is kivonták a forgalomból a technikai fejlődés miatt, amely újabb és hatékonyabb mozdonyok megjelenését hozta magával.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az M-10001 mozdonyból nem maradt fent egyetlen példány sem, így a vasúttörténeti múzeumokban sem található meg. A mozdony technikai hagyatéka azonban tovább él a későbbi dízelmozdony-konstrukciókban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az M-10001 mozdony egyike volt az első dízelmozdonyoknak, amelyek a gőz helyett a dízeltechnológiát alkalmazták, ami forradalmasította a vasúti közlekedést. Bár közvetlen modellvasúti változatai nincsenek, a mozdony inspiráló hatással volt a vasúti modellgyártókra és a vasútbarát közösségekre egyaránt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/M-10001

Képek

Források: Wikipédia, Google