M-10003 to M-10006 (EMD) dízelmozdony

Az M-10003 to M-10006 (EMD) dízelmozdonyok az amerikai vasút történetében jelentős újításokat hoztak, kombinálva a magas sebességet és a gazdaságos üzemelést, így megkönnyítve az áruszállítást a XX. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

Az M-10003-tól M-10006-ig terjedő dízelmozdonyokat az Electro-Motive Corporation (EMC) készítette, mely később az Electro-Motive Division (EMD) néven vált ismertté. Ezeket a dízelmozdonyokat 1939-ben gyártották, és a Union Pacific Railroad számára készültek, amely az 1930-as évek végén újabb, korszerűbb járműveket keresett, hogy a személyszállítást felgyorsíthassa.

A négy mozdonyból álló sorozatot a vasúti közlekedés innovációjának részeként fejlesztették ki, azzal a céllal, hogy a dízelmeghajtású járművek a gőzmozdonyok alternatívájaként szolgálhassanak. Az EMC által gyártott modellek jelentős előnyökkel jártak a hatékonyság és a karbantartási költségek terén. Az M-10003-tól M-10006-ig terjedő mozdonyok különösen arra lettek tervezve, hogy a hosszú távú, nagy sebességű személyszállításban helytálljanak.

Technikai jellemzők

Az M-10003-tól M-10006-ig terjedő dízelmozdonyok a dízel meghajtású járművek közé tartoznak. Ezek a mozdonyok jelentős technikai újításokat tartalmaztak az 1930-as évekre jellemző vasúti technológiákhoz képest. A mozdonyok tengelyelrendezése és hajtásrendszere lehetővé tette a nagy sebességű szolgáltatást, bár pontos teljesítmény- és sebességadatok nem állnak rendelkezésre a forrásból.

  • Hajtás: Dízel
  • Gyártó: Electro-Motive Corporation
  • Gyártás éve: 1939

Szolgálati történelem

A Union Pacific Railroad ezeket a mozdonyokat a hosszú távú személyszállításban használta az Egyesült Államokban. Az M-10003–M-10006 mozdonyok nagyrészt a nyugati államokban közlekedtek, és a személyszállító szolgáltatások új generációját képviselték. Az ilyen dízelmozdonyok fokozatosan kiszorították a gőzmozdonyokat a nagy távolságú személyszállításban. Bár a pontos időpontok nem elérhetők, ezeket a mozdonyokat valószínűleg a későbbi dízelmozdonyok megjelenésekor, a technológia fejlődésével vagy a gazdaságossági megfontolások alapján vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A jelenlegi források alapján úgy tűnik, hogy az M-10003-tól M-10006-ig terjedő mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi vagy közszemlére való bemutatásra. Az ilyen mozdonyok általában a gyártási korszakukra jellemző technológiai és formatervezési elveket tükrözték, de a megőrzésük nem minden esetben valósult meg.

Érdekességek és kulturális hatás

A mozdonyok nemcsak technikai, hanem kultúrtörténeti szempontból is jelentős hatással voltak. A dízelmozdonyok által meghatározott korszakváltás hozzájárult a vasúti közlekedés modernizációjához és a vasút kulturális képének átalakulásához az Egyesült Államokban. Modellvasúti elterjedtségükről nincsenek pontos adatok, de lehetséges, hogy a vasúti rajongók körében megtalálhatók voltak kisebb méretarányokban is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártó Electro-Motive Corporation
Gyártás éve 1939

Hivatkozások

Részletek az M-10003-tól M-10006-ig terjedő mozdonyokról

Képek

Források: Wikipédia, Google