Történeti háttér és gyártás
Az M-10003-tól M-10006-ig terjedő dízelmozdonyokat az Electro-Motive Corporation (EMC) készítette, mely később az Electro-Motive Division (EMD) néven vált ismertté. Ezeket a dízelmozdonyokat 1939-ben gyártották, és a Union Pacific Railroad számára készültek, amely az 1930-as évek végén újabb, korszerűbb járműveket keresett, hogy a személyszállítást felgyorsíthassa.
A négy mozdonyból álló sorozatot a vasúti közlekedés innovációjának részeként fejlesztették ki, azzal a céllal, hogy a dízelmeghajtású járművek a gőzmozdonyok alternatívájaként szolgálhassanak. Az EMC által gyártott modellek jelentős előnyökkel jártak a hatékonyság és a karbantartási költségek terén. Az M-10003-tól M-10006-ig terjedő mozdonyok különösen arra lettek tervezve, hogy a hosszú távú, nagy sebességű személyszállításban helytálljanak.
Technikai jellemzők
Az M-10003-tól M-10006-ig terjedő dízelmozdonyok a dízel meghajtású járművek közé tartoznak. Ezek a mozdonyok jelentős technikai újításokat tartalmaztak az 1930-as évekre jellemző vasúti technológiákhoz képest. A mozdonyok tengelyelrendezése és hajtásrendszere lehetővé tette a nagy sebességű szolgáltatást, bár pontos teljesítmény- és sebességadatok nem állnak rendelkezésre a forrásból.
- Hajtás: Dízel
- Gyártó: Electro-Motive Corporation
- Gyártás éve: 1939
Szolgálati történelem
A Union Pacific Railroad ezeket a mozdonyokat a hosszú távú személyszállításban használta az Egyesült Államokban. Az M-10003–M-10006 mozdonyok nagyrészt a nyugati államokban közlekedtek, és a személyszállító szolgáltatások új generációját képviselték. Az ilyen dízelmozdonyok fokozatosan kiszorították a gőzmozdonyokat a nagy távolságú személyszállításban. Bár a pontos időpontok nem elérhetők, ezeket a mozdonyokat valószínűleg a későbbi dízelmozdonyok megjelenésekor, a technológia fejlődésével vagy a gazdaságossági megfontolások alapján vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A jelenlegi források alapján úgy tűnik, hogy az M-10003-tól M-10006-ig terjedő mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi vagy közszemlére való bemutatásra. Az ilyen mozdonyok általában a gyártási korszakukra jellemző technológiai és formatervezési elveket tükrözték, de a megőrzésük nem minden esetben valósult meg.
Érdekességek és kulturális hatás
A mozdonyok nemcsak technikai, hanem kultúrtörténeti szempontból is jelentős hatással voltak. A dízelmozdonyok által meghatározott korszakváltás hozzájárult a vasúti közlekedés modernizációjához és a vasút kulturális képének átalakulásához az Egyesült Államokban. Modellvasúti elterjedtségükről nincsenek pontos adatok, de lehetséges, hogy a vasúti rajongók körében megtalálhatók voltak kisebb méretarányokban is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártó | Electro-Motive Corporation |
Gyártás éve | 1939 |
Hivatkozások
Részletek az M-10003-tól M-10006-ig terjedő mozdonyokról
Képek
Források: Wikipédia, Google