Történeti háttér és gyártás
A MÁV 10 sorozatú gőzmozdonyok a Magyar Államvasutak számára készültek, egy olyan időszakban, amikor a vasúti közlekedés alapvető szerepet játszott az ország ipari és gazdasági fejlődésében. A gőzmozdonyokat a MÁVAG (Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak) gyártotta 1908-ban. Ezek a mozdonyok megfeleltek a kor követelményeinek, és jelentős mértékben hozzájárultak a MÁV vonalainak hatékonyabb üzemeltetéséhez.
Technikai jellemzők
A MÁV 10 sorozatú mozdonyok gőzmeghajtással rendelkeztek. A tengelyelrendezésük szerint 4-4-0 típusúak voltak, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengelyük volt. Az ilyen elrendezés különösen előnyös volt a nehéz tehervonatok húzására. A mozdonyokat kifejezetten úgy tervezték, hogy nagy teljesítményűek legyenek, és képesek legyenek a korlátokkal rendelkező vasúti pályákon is működni.
Szolgálati történelem
A MÁV 10 sorozatú mozdonyok elsősorban Magyarországon üzemeltek, ahol a Magyar Államvasutak különböző vonalain teljesítettek szolgálatot. A mozdonyokat többnyire tehervonatok húzására használták, de előfordult, hogy személyvonatok előtt is közlekedtek. Az évek során a technológiai fejlődés és a modernizáció szükségessé tette a gőzmozdonyok lecserélését korszerűbb dízel- és elektromos modellekre, ami a MÁV 10 sorozat fokozatos kivonását eredményezte a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV 10 sorozatú mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg működőképes állapotban. Történelmi és technikai jelentőségük azonban megőrzésre került a különböző vasúti múzeumokban, ahol az érdeklődők megismerhetik ezen ikonikus járművek szerepét a magyar vasúti történelemben.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 10 sorozatú mozdonyok a maguk idejében jelentős előrelépést jelentettek a magyar vasúti közlekedésben. Bár nem voltak annyira ismertek a köznyelvben, számos vasúti modellező klubban és gyűjtő körében népszerűek. A mozdonyok méretarányos modelljei iránti érdeklődés ma is fennáll, ami tükrözi a sorozat folyamatos kulturális hatását.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google