MÁV 12 sorozat gőzmozdony

A MÁV 12 sorozat gőzmozdony a magyar vasúttörténet egyik ikonikus szereplője, mely a 20. század elején a hazai vasúti közlekedés meghatározó alakja volt.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 12 sorozatú gőzmozdony a 20. század eleji magyar vasúti járműfejlesztés egyik jelentős eredménye. A sorozatot a Magyar Királyi Államvasutak (MÁV) megrendelésére fejlesztették ki, hogy kielégítse a korszerűbb és nagyobb teljesítményű vontatási igényeket. Gyártásuk 1907-ben kezdődött, és a Ganz és Társa, valamint a MÁVAG (Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak) vállalatok készítették ezeket a mozdonyokat Budapesten. A MÁV 12 sorozat főként a személy- és tehervonatok vontatására készült.

Technikai jellemzők

A MÁV 12 sorozat gőzmozdonyai különleges műszaki megoldásokkal rendelkeztek, amelyek lehetővé tették, hogy hatékonyak legyenek a szerteágazó vasúthálózaton. Az alábbiakban található néhány jelentős technikai jellemző:

Meghajtásrendszer: Gőzmeghajtás
Tengelyelrendezés: 2-6-0 (C tengelyelrendezés)
Maximális sebesség: Körülbelül 80 km/h
Méret: A mozdony teljes hossza 18 méter körüli volt.
Férőhely: A mozdony maga nem szállított utasokat.
Futómű és fékrendszer: A sorozat futóműve és fékrendszere a kor követelményeinek megfelelően alakult ki, melyet gőznyomású fékek támogattak.
Egyéb felszereltség: Az akkori kor színvonalának megfelelő kabinfelszereltséggel rendelkezett, de modern kényelem, mint például klíma nem volt jelen.

Szolgálati történelem

A MÁV 12 sorozat mozdonyai főként a Magyar Királyi Államvasutak hálózatán üzemeltek. Szerepük a vasúti közlekedésben rendkívül jelentős volt, hiszen mind a személyszállításban, mind a tehervonatok vontatásában részt vettek. A mozdonyokat a második világháború után fokozatosan vonták ki a forgalomból, a dízel- és villanymozdonyok megjelenésével. A kivonás és selejtezés pontos időpontja a mozdony állapotától és a vasúti igényektől függően változott.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a MÁV 12 sorozat mozdonyok közül bármelyik fennmaradt volna működőképesen vagy múzeumi kiállításként. Az ilyen típusú mozdonyok megőrzése és kiállítása ritkaságnak számítana, mivel a technikai fejlődés miatt többnyire selejtezték őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 12 sorozat mozdonyai a vasútbarátok és modellvasút-rajongók körében nem kaptak kiemelkedő figyelmet, ami részben annak is köszönhető, hogy a technikai jellemzőik viszonylag átlagosak voltak a kor más mozdonyaihoz képest. Azonban a XIX-XX. század fordulójának gőzmozdonyaihoz fűződő nosztalgia miatt időnként megjelenik a vasúti modellek piacán.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés: 2-6-0 (C tengelyelrendezés)
Maximális sebesség: 80 km/h

Hivatkozások

A MÁV 12 sorozat gőzmozdony a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google