MÁV 20 sorozat gőzmozdony

A MÁV 20 sorozat gőzmozdony egy jellegzetes magyar vasúti jármű volt, amely a 20. század elején megbízható szolgáltatást nyújtott az utasoknak és hozzájárult a hazai vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 20 sorozat gőzmozdony egy jelentős járműsorozat volt a Magyar Államvasutak történetében. A típus 1881-ben debütált, amikor is először gyártották a MÁV részére. A gőzmozdonyokat az osztrák Sigl Waggon- und Maschinenfabrik készítette, Bécsben. A 20 sorozatú mozdonyokat kifejezetten a vasúti vonalak növekvő forgalmának kielégítésére fejlesztették ki.

A megrendelők között a Magyar Államvasutak (MÁV) szerepelt, amely akkoriban az ország egyik legnagyobb és legjelentősebb vasúti társasága volt. A sorozatot a gazdasági növekedés és a közlekedési igények kiszolgálása érdekében kezdték el gyártani.

Technikai jellemzők

A MÁV 20 sorozat gőzmozdonyai a kor technikai színvonalának megfelelő fejlesztésekkel rendelkeztek. A gőzmeghajtás típusa jellemezte, amely a korszak egyik legfontosabb és legismertebb hajtásrendszere volt.

Technikai specifikációk:

Hajtásrendszer: Gőz
Teljesítmény: A konkrét teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, de a gőzmozdonyok általában erőteljes vontatási képességgel rendelkeztek.
Tengelyelrendezés: A sorozat gőzmozdonyai általában 2-4-0 vagy hasonló konfigurációban készültek.
Maximális sebesség: A pontos sebességadatok hiányoznak, de a korszak gőzmozdonyai általában 45-55 km/h sebességgel közlekedtek.
Méret: Az adott sorozat méreteit nem dokumentálták részletesen.
Férőhely: Ezek a mozdonyok elsősorban tehervonatok és elővárosi vonatok vontatására szolgáltak, nem utasok szállítására.

Szolgálati történelem

A MÁV 20 sorozat gőzmozdonyokat Magyarországon szerte használták, különösen a forgalmas elővárosi és teherszállítási vonalakon. Az 1881-es bevezetés után hosszú évekig szolgálták a vasúti közlekedést, és jelentős mértékben hozzájárultak a magyarországi vasúthálózat bővüléséhez és fejlesztéséhez.

A gőzmozdonyokat a technológiai fejlődés és a dieseles, majd elektromos mozdonyok megjelenése fokozatosan háttérbe szorította. A 20 sorozatot a MÁV a 20. század elején kezdte kivonni a forgalomból. Pontos kivonási és selejtezési dátumok nem állnak rendelkezésre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nem találtak megbízható adatokat arról, hogy a MÁV 20 sorozat bármely példánya fennmaradt volna megőrzésre, vagy múzeumi kiállítási tárgyként tekinthető lenne meg. A korszak gőzmozdonyai közül számos darab sajnos az újító technológiai hullámok áldozatává vált.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 20 sorozat esetében nem találtunk megbízható adatokat kulturális hatásról, vagy arról, hogy modellvasúti körökben népszerű lett volna. A korabeli gőzmozdonyok azonban általánosságban jelentős szerepet játszottak a vasúti kultúra fejlődésében, és sok fiatal rajongó érdeklődését felkeltették.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

A MÁV 20 sorozatról további információk itt érhetők el

Képek

Források: Wikipédia, Google