Történeti háttér és gyártás
A MÁV 222 sorozat gőzmozdony az 1890-es években készült, amikor a Magyar Államvasutak (MÁV) igényt tartott nagyobb teljesítményű mozdonyokra a növekvő utas- és teherforgalom kiszolgálására. A sorozatot a MÁVAG gyártotta Budapesten, a korszak egyik vezető vasúti járműgyártójaként. A gyártás főként 1890 és az 1899-es évek között zajlott.
Technikai jellemzők
A MÁV 222 sorozat gőzmozdonya jellegzetes 2-2-0 tengelyelrendezést alkalmazott, ami azt jelentette, hogy két hajtott tengellyel rendelkezett. A mozdonyok közepes méretűek voltak, a maximális sebességük elérhette a 60 km/h-t. A gőzmotoros hajtású járművek jellemzően széntüzelésű kazánokat használtak, amelyek gőzt termeltek a működéshez szükséges energiához.
Szolgálati történelem
Ez a mozdonytípus széles körben használt volt Magyarországon, elsősorban a MÁV hálózatán belül, mind személyszállító, mind teherszállító vonatok húzására. A sorozat a magyar vasúti közlekedés fejlődésének egyik emblematikus része volt a 19. század végén. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a 20. század közepére, ahogy a technológiai fejlődés új típusú mozdonyok megjelenését tette lehetővé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a MÁV 222 sorozatból bármely példány múzeumban lenne kiállítva vagy megőrizték volna.
Érdekességek és kulturális hatás
- A MÁV 222 sorozat mozdonyokról kevés kulturális emlék maradt fenn, de modellvasúti változatokban néha megjelenik a történelmi vasútrajongók körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google