MÁV 222 sorozat gőzmozdony

A MÁV 222 sorozat gőzmozdonyok az 1870-es években kezdték pályafutásukat, és kulcsszerepet játszottak a magyar vasúti szállítás fejlődésében a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 222 sorozat gőzmozdony az 1890-es években készült, amikor a Magyar Államvasutak (MÁV) igényt tartott nagyobb teljesítményű mozdonyokra a növekvő utas- és teherforgalom kiszolgálására. A sorozatot a MÁVAG gyártotta Budapesten, a korszak egyik vezető vasúti járműgyártójaként. A gyártás főként 1890 és az 1899-es évek között zajlott.

Technikai jellemzők

A MÁV 222 sorozat gőzmozdonya jellegzetes 2-2-0 tengelyelrendezést alkalmazott, ami azt jelentette, hogy két hajtott tengellyel rendelkezett. A mozdonyok közepes méretűek voltak, a maximális sebességük elérhette a 60 km/h-t. A gőzmotoros hajtású járművek jellemzően széntüzelésű kazánokat használtak, amelyek gőzt termeltek a működéshez szükséges energiához.

Szolgálati történelem

Ez a mozdonytípus széles körben használt volt Magyarországon, elsősorban a MÁV hálózatán belül, mind személyszállító, mind teherszállító vonatok húzására. A sorozat a magyar vasúti közlekedés fejlődésének egyik emblematikus része volt a 19. század végén. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a 20. század közepére, ahogy a technológiai fejlődés új típusú mozdonyok megjelenését tette lehetővé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a MÁV 222 sorozatból bármely példány múzeumban lenne kiállítva vagy megőrizték volna.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A MÁV 222 sorozat mozdonyokról kevés kulturális emlék maradt fenn, de modellvasúti változatokban néha megjelenik a történelmi vasútrajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

MÁV 222 sorozat a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google