MÁV 238 sorozat gőzmozdony

A MÁV 238 sorozat gőzmozdony a magyar vasúttörténelem ikonikus darabja, mely a 19. század végén kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával hódította meg a síneket.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 238 sorozatú gőzmozdony a Magyar Államvasutak számára készült a 19. század második felében. Az 1869-es gyártási év azt jelzi, hogy a mozdonyok fejlesztése és bevezetése az ipari forradalom dinamikusan fejlődő időszakára esett. A mozdonyok készítésének fő célja az volt, hogy a növekvő vasúti hálózat igényeit kielégítsék, és hatékonyabbá tegyék a vasúti közlekedést Magyarországon. A gyártó vállalat, amely ezeket a mozdonyokat készítette, nem egyértelműen meghatározott, de valószínűleg az Osztrák-Magyar Monarchia valamelyik jelentős mozdonygyártó cége volt a felelős a gyártásért.

Technikai jellemzők

A MÁV 238 sorozatú gőzmozdony gőzhajtással üzemelt, ami akkoriban a vasúti közlekedés domináns technológiája volt. Ez a típus jelentős teljesítménnyel rendelkezett, amely lehetővé tette a személy- és tehervonatok hatékony vontatását. A mozdony tengelyelrendezése és más technikai jellemzői nem részletezettek, de a korabeli gőzmozdonyokra jellemző masszív felépítés és a nagy víztartályok valószínűsíthetőek. A sebesség és hatótávolság szintén a kor technológiájának megfelelően alakult.

Szolgálati történelem

A MÁV 238 sorozatú mozdonyt elsősorban Magyarország közlekedési vonalain használták. A szolgálati idő alatt ezen típusú mozdonyok kulcsszerepet játszottak a vasúti árufuvarozásban és a személyszállításban. A gőzmozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy a technológiai fejlődéssel újabb, hatékonyabb mozdonytípusok jelentek meg. Pontos időpont a kivonásukról nem áll rendelkezésre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy a MÁV 238 sorozatú mozdonyból létezne megőrzött példány, sem arról, hogy múzeumban kiállított vagy működőképes állapotban lenne.

Érdekességek és kulturális hatás

Az ilyen korai sorozatú mozdonyok gyakran rendelkeznek gazdag történeti és kulturális háttérrel, azonban a MÁV 238 sorozatról nincsenek konkrét érdekességek vagy kulturális emlékek feljegyezve. Modellvasúti változatok előfordulhatnak, de erről nincs konkrét információ.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_238_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google