Történeti háttér és gyártás
1954-ben a MÁV 318 sorozatú dízelmozdonyokat a Magyar Államvasutak igényei alapján fejlesztették ki. A cél a gőzmozdonyok leváltása volt, hogy egy modernebb, gazdaságosabb és kevésbé karbantartásigényes alternatívát biztosítsanak. A mozdonyokat a Ganz-MÁVAG gyártotta, amely akkoriban a magyar járműgyártás egyik vezető vállalata volt. A gyártás a budapesti üzemben zajlott, ahol több év alatt készültek el a különböző példányok.
Technikai jellemzők
A MÁV 318 sorozat dízelmozdonya olyan technikai megoldásokkal rendelkezett, amelyek korszerűnek számítottak a maga korában. A mozdony dízel hajtással működött, ami akkoriban még viszonylag újdonságnak számított a vasúti közlekedésben. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 60 km/h-t, ami elegendő volt a legtöbb teherszállítási feladathoz, amire elsősorban tervezték.
Az alábbiakban a MÁV 318 sorozat néhány technikai jellemzője található:
– Hajtásrendszer: Diesel
– Maximális sebesség: 60 km/h
– Tengelyelrendezés: B’B’
– Hossz: 10,7 méter
– Magasság: 3,8 méter
Szolgálati történelem
A MÁV 318 sorozatú mozdonyok elsősorban teherszállításra használták a Magyar Államvasutaknál. Az 1950-es és 1960-as években ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak a vasúti áruszállításban, különösen a nehezebb ipari területeken. Bár kimondottan megbízhatónak számítottak, a technológia fejlődésével később más, modernebb típusok váltották fel őket. A sorozatot a ’70-es évek végére kezdték kivonni a forgalomból, és néhány példányt csak múzeumi, illetve nosztalgiavonatok céljaira tartottak meg.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg néhány megőrzött példány található különböző vasúti múzeumokban Magyarországon. Ezeket a mozdonyokat időnként nosztalgiavonatokban is láthatjuk. A Magyar Vasúttörténeti Parkban például a látogatók közelebbről megtekinthetik ezeket a történelmi fontosságú gépeket.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 318 sorozat dízelmozdonyait a vasúti rajongók a mai napig nagy becsben tartják. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos másolatokat ezekről a mozdonyokról, amelyek a magyar modellvasúti kultúra kedvelt darabjaivá váltak. A mozdony beceneve „Kis Dízel” volt, ami utal a gőzmozdonyoktól való eltérésére és modernebb technológiájára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Hossz | 10,7 méter |
Magasság | 3,8 méter |
Tengelyelrendezés | B’B’ |