MÁV 321 sorozat gőzmozdony

A MÁV 321 sorozat gőzmozdony a 20. század elején jelent meg Magyarországon, meghatározó szerepet játszva az ország vasúti fejlesztésében és a közlekedés történetének alakulásában.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 321 sorozatú gőzmozdonyok fontos szerepet játszottak a magyar vasúti közlekedés fejlődésében. A mozdonyokat a Magyar Államvasutak (MÁV) rendelte meg, és a Ganz gyár készítette őket a 19. század végén. Az első példány 1897-ben gördült le a gyártósorról. Ezek a mozdonyok olyan időszakban készültek, amikor szükség volt megbízható és erős gőzmozdonyokra, amelyek képesek voltak nagyobb terhek és több utas szállítására a fővonalakon. A gyártásuk több éven át folyt, és számos példány készült a vasúti hálózat kiszolgálására.

Technikai jellemzők

A MÁV 321 sorozatú mozdonyok gőzhajtással működtek, amely abban a korban a legelterjedtebb technológia volt. A mozdonyok teljesítménye és robosztussága lehetővé tette, hogy nagyobb távolságokat is könnyedén megtegyenek, bármilyen időjárási viszonyok között. A tengelyelrendezésük biztosította a stabil futást és a megfelelő sebesség elérését. A mozdonyok maximális sebessége és teljesítménye kielégítette a korabeli vasúti igényeket, bár ezek pontos adatai nem minden esetben maradtak fenn az utókor számára.

Szolgálati történelem

A MÁV 321 sorozatú gőzmozdonyokat elsősorban Magyarországon használták, de előfordult, hogy a környező országokban is találkoztak velük, például Austro-Hungarian Monarchia vasúti hálózatában. A mozdonyok sokféle feladatra alkalmasak voltak, így használták őket személyszállító vonatoknál, de gyakran előfordult teherforgalomban is. A mozdonyok jó hírnévre tettek szert megbízhatóságuk miatt, de az idő múlásával fokozatosan kiszorították őket a fejlettebb technológiák, mint a dízel és elektromos mozdonyok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV 321 sorozatú gőzmozdonyok közül néhány példányt sikerült megőrizni az utókornak. Jelenleg is található belőlük múzeumokban kiállítva, ahol a vasúttörténet iránt érdeklődők megcsodálhatják ezeket a történelmi gépeket. A Magyarországon található vasúti múzeumokban gyakran bemutatják a korszak gőzmozdonyait, köztük a MÁV 321 sorozatot is.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 321 sorozatú mozdonyok a vasúti modellezés világában is népszerűek. Számos modellvasút-gyártó készítette el a MÁV 321 sorozat kicsinyített másait, amelyek a vasútmodellezők körében kedvelt gyűjtői darabokká váltak. Ezek a mozdonyok nemcsak mérnöki szempontból érdekesek, hanem a vasúti történelem fontos darabjai is, amelyek a gőzmozdonyok fénykorát idézik fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google