MÁV 324 sorozat gőzmozdony

A MÁV 324 sorozat gőzmozdony a magyar vasúttörténet egyik ikonikus darabja, amely megbízhatóságával és teljesítményével hosszú évtizedeken át szolgálta a hazai síneket.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 324 sorozatú gőzmozdonyokat az Osztrák-Magyar Monarchia igényeire fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a korabeli szállítási követelményeknek. A sorozat első darabjai 1909-ben készültek. A magyar Államvasutak (MÁV) részére tervezték, hogy hatékonyabbá tegyék a személy- és teherforgalmat. A mozdonyok gyártását több hazai és külföldi gyár is végezte, így például a MÁVAG és a StEG is részt vett a sorozat gyártásában. Összesen 905 darab készült.

Technikai jellemzők

A MÁV 324 sorozat gőzmozdonya a teljesítmény és a gazdaságosság jegyében készült. Fő hajtásrendszere a gőz, amelyet a mozdony kazánja biztosít. Az erőforrás elérheti a 800 lóerős teljesítményt, míg a maximális sebessége körülbelül 65 km/h. Az elrendezése 2’C helyett 1’D, azaz négy hajtott tengellyel rendelkezik. Ez a konstrukció lehetővé tette, hogy a mozdony nagyobb vonattömegeket is elbírjon.

  • Futómű: négy hajtott tengely
  • Tengelytáv: 4,2 méter
  • Teljesítmény: 800 LE
  • Maximális sebesség: 65 km/h

Szolgálati történelem

A MÁV 324 sorozatú mozdonyok széles körben használták Magyarországon, mind személy-, mind teherszállításra. Megbízhatóságuk és erős konstrukciójuk miatt a második világháborút követően is szolgálatban maradtak. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1960-as években, amikor a dízel- és villanymozdonyok átvették a főbb szerepeket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Ma már csak néhány példány maradt meg a MÁV 324 sorozatból, és ezek többsége múzeumi bemutatóként szolgál. Magyarországon a Magyar Vasúttörténeti Parkban található meg egy működőképes példány, amely nosztalgiautazásokra is használatos.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 324 sorozatú mozdonyok a vasúttörténet egyik ikonikus darabjai Magyarországon. Modellvasúti változatukat számos gyártó készíti, és előszeretettel választják vasútmodellezők. A mozdonyok sokszor feltűntek a korabeli filmekben és irodalmi művekben is, mint a magyar vasúti közlekedés jelképei.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Teljesítmény: 800 LE
Maximális sebesség: 65 km/h
Tengelyelrendezés: 1’D

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_324_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google