MÁV 325 sorozat Gőzmozdony

A MÁV 325 sorozat Gőzmozdony a magyar vasúttörténet fontos fejezete, kiemelkedve erejével és hatékonyságával a múlt század hajnalán.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 325 sorozatú gőzmozdonyokat 1892-ben kezdték gyártani, hogy kielégítsék a Magyar Államvasutak növekvő igényeit a helyi és elővárosi vonalfuvarozás terén. A mozdonyokat a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára gyártotta Budapesten. Az 1892-es gyártási év különösen jelentős volt, mivel ez a korszak a gőzmozdonyok fénykorának számított. A 325 sorozatú mozdonyokból összesen 475 darab készült, hogy a helyi forgalom igényeit teljes mértékben kielégítsék, valamint a könnyebb és közepes teherforgalomban is hatékonyan használhatóak legyenek.

Technikai jellemzők

A MÁV 325 sorozatú mozdonyok a gőzmeghajtás közismert példái. A mozdonyok 2-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy elöl két futókereket, középen hat hajtókereket, hátul pedig ismét két futókereket találunk. Ez az elrendezés stabilitást és jó vonóerőt biztosított. A maximális sebességük körülbelül 50 km/h volt, ami megfelelt a kor helyi és elővárosi közlekedési igényeinek. A mozdonyok hossza körülbelül 10 méter volt, és 1,5 méteres tengelytávval rendelkeztek. A mozdonyok gőznyomása elérte a 12 atm-t, ami kiemelkedő teljesítményt nyújtott a korabeli viszonyok között.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Maximális sebesség: 50 km/h
  • Tengelyelrendezés: 2-6-2
  • Hossz: kb. 10 méter
  • Tengelytáv: 1,5 méter

Szolgálati történelem

A MÁV 325 sorozatú gőzmozdonyok elsősorban Magyarországon szolgáltak, ahol helyi és elővárosi vonatok vontatására használták őket. Jelentős szerepet játszottak a kisebb vasútvonalak kiszolgálásában, ahol a mozdonyok nagy vonóereje jól kamatoztatható volt. A 325-ös sorozatot a gőzkorszak végéig, azaz az 1960-as évekig használták. Az idő múlásával és az új technológiák térnyerésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A mozdonyok némelyike később is szolgálatban maradt, mint ipari mozdony, amíg teljesen le nem selejtezték őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a MÁV 325 sorozatú mozdonyok többsége már lekerült a vasúti pályáról, néhány megőrzött példány még mindig létezik. Ezek közül néhány múzeumokban található, ahol a vasút története iránt érdeklődők megtekinthetik őket. Egy működőképes példány időnként nosztalgiavonatok részeként is feltűnik, újraélesztve a gőzkorszak hangulatát. Azonban konkrét múzeumi helyszínekről nincs információ.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 325 sorozatú gőzmozdonyok a magyar vasúti történet ikonikus járművei közé tartoznak. A vonatok rajongói körében elterjedt a mozdonyok modellvasúti másának használata, és több makettgyártó is kínál ilyen modelleket. A gőzmozdonyok nosztalgikus hangulata miatt gyakran tűntek fel különböző vasúti kiállításokon és rendezvényeken. E járművek közösségi elismerésének köszönhetően a 325-ös sorozat a vasúttörténeti kultúra fontos részévé vált Magyarországon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 2-6-2
Maximális sebesség 50 km/h
Hossz kb. 10 méter
Tengelytáv 1,5 méter

Hivatkozások

MÁV 325 sorozat – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google