Történeti háttér és gyártás
A MÁV 326 sorozat gőzmozdonyai 1882-ben készültek, hogy megfeleljenek a Magyar Államvasutak növekvő személy- és teherforgalmi igényeinek. A gyártás célja a hatékonyabb közlekedés biztosítása és a meglévő flotta fejlesztése volt. Az mozdonyokat a XIX. század végére jellemző ipari és technológiai fellendülés kontextusában fejlesztették ki.
A mozdonyok gyártása a MÁV Gépgyárban történt, ami abban az időben a magyar vasútipar egyik központi eleme volt. A 326-os sorozatból több mint 500 darabot állítottak elő a gyártási időszak alatt, amely 1882-től az 1910-es évekig tartott. A fő megrendelő a Magyar Államvasutak volt, de több más európai vasúttársaság is érdeklődött a típus iránt.
Technikai jellemzők
A MÁV 326 sorozatú mozdonyok gőzhajtásúak, jellemzőjük a hagyományos függőleges kazán és a korabeli gőzmozdonynak megfelelő műszaki megoldások. A mozdonyok teljesítménye megfelelő volt mind személy-, mind teherszállítási feladatok ellátására. A tengelyelrendezése 2-4-0 volt, ami azt jelenti, hogy két vezető tengely és négy hajtott tengely segítette a mozdonynak a vasúti kanyarok könnyebb bevételét.
- Maximális sebesség: kb. 60 km/h
- Férőhely: nincs utasülés, mivel mozdonyként üzemeltek
- Méretek: hosszúság kb. 12 méter
- Futómű: szilárd, acél szerkezet
- Fékrendszer: kézifék és gőzfék
Szolgálati történelem
A 326-os sorozatú mozdonyok széles körben elterjedtek Magyarországon, és a MÁV főként teherszállítási feladatokban alkalmazta őket. Az idő múlásával és a technológiai fejlődéssel a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó példányokat az 1960-as években selejtezték le, amikor már a dízel- és villamos mozdonyok vették át az uralmat.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon nincs tudomásunk arról, hogy a MÁV 326 sorozatú mozdonyokból bármelyik is megőrzésre került volna. Jelenleg nem találhatóak meg múzeumokban vagy más kiállításokon. A nosztalgia vonatokban sem szerepelnek, mivel a technológiai fejlődés és a modernizáció során utódaik vették át a helyüket.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 326 sorozat egy időben a magyar vasút egyik emblematikus szereplője volt, és hozzájárult a XIX. század végére jellemző gazdasági fellendüléshez. Mivel a típus nem maradt fenn megőrzött példányként, a mozdonyok kulturális hatása inkább a vasúttörténeti kutatásokra és a modellvasút gyűjtőkre korlátozódik. Modellvasúti méretarányos másai ugyanakkor népszerűek a gyűjtők körében, és több európai modellvasút gyártó is kínál ilyen típusú mozdonyokat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google