MÁV 328 sorozat gőzmozdony

A MÁV 328 sorozat gőzmozdony a magyar vasúttörténet egy különleges darabja, amely a 20. század első felében meghatározó szerepet játszott a személy- és teherszállításban, lenyűgözve az utasokat és a vasútbarátokat egyaránt.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 328 sorozatú gőzmozdonyok a Magyar Királyi Államvasutak számára készültek, hogy kiszolgálják a helyi és elővárosi vasúti forgalmat. A gyártás 1919-ben kezdődött, és az elsődleges cél az volt, hogy hatékony és megbízható mozdonyokat biztosítsanak az olyan vonalak számára, ahol a nagyobb teljesítményű mozdonyok nem tudtak gazdaságosan közlekedni.

A mozdonyokat a Magyarországon ismert Ganz és MÁVAG vállalatok gyártották. Összesen 120 darab készült belőle, és ezek jelentősen hozzájárultak a régió vasúti közlekedésének fejlődéséhez.

Technikai jellemzők

A MÁV 328 sorozat gőzmozdonyok egy egyszerű gőzmeghajtású rendszerrel rendelkeztek. A mozdonyok tengelyelrendezése 1’C, azaz egy elöl elhelyezett futótengely és három hajtott tengely található rajtuk. A maximális sebességük 50 km/h volt.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 1’C
  • Maximális sebesség: 50 km/h
  • Tüzelőanyag: Szén
  • Vízkapacitás: 7,5 m³

Szolgálati történelem

A MÁV 328 sorozatú gőzmozdonyok a Magyar Államvasutaknál szolgáltak elsősorban kisebb forgalmú elővárosi és regionális vonalakon. Gazdaságos és megbízható működésük miatt széles körben alkalmazták őket, és több évtizeden keresztül kulcsszerepet játszottak a helyi közlekedésben. A mozdonyokat az 1950-es évektől kezdődően fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy a korszerűbb dízel- és villanymozdonyok átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV 328 sorozatú mozdonyok közül néhány megőrzésre került múzeumokban, de nem mindegyik maradt fenn működőképes állapotban. A Magyar Vasúttörténeti Parkban például megtekinthető egy restaurált példány, amely bemutatja a mozdony jellegzetességeit és történelmi jelentőségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 328 sorozatú mozdonyok a múlt század elején fontos szerepet játszottak Magyarország vasúti közlekedésében. Népszerűségük miatt modelleket is készítettek róluk, amelyek különösen a vasúti modellezők körében népszerűek. Történelmi jelentőségük és klasszikus megjelenésük miatt a mozdonyok gyakran jelennek meg kiállításokon, és nosztalgiautakon is részt vesznek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés: 1’C
Maximális sebesség: 50 km/h
Tüzelőanyag: Szén
Vízkapacitás: 7,5 m³

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_328_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google