Történeti háttér és gyártás
A MÁV 328 sorozatú gőzmozdonyok a Magyar Királyi Államvasutak számára készültek, hogy kiszolgálják a helyi és elővárosi vasúti forgalmat. A gyártás 1919-ben kezdődött, és az elsődleges cél az volt, hogy hatékony és megbízható mozdonyokat biztosítsanak az olyan vonalak számára, ahol a nagyobb teljesítményű mozdonyok nem tudtak gazdaságosan közlekedni.
A mozdonyokat a Magyarországon ismert Ganz és MÁVAG vállalatok gyártották. Összesen 120 darab készült belőle, és ezek jelentősen hozzájárultak a régió vasúti közlekedésének fejlődéséhez.
Technikai jellemzők
A MÁV 328 sorozat gőzmozdonyok egy egyszerű gőzmeghajtású rendszerrel rendelkeztek. A mozdonyok tengelyelrendezése 1’C, azaz egy elöl elhelyezett futótengely és három hajtott tengely található rajtuk. A maximális sebességük 50 km/h volt.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 1’C
- Maximális sebesség: 50 km/h
- Tüzelőanyag: Szén
- Vízkapacitás: 7,5 m³
Szolgálati történelem
A MÁV 328 sorozatú gőzmozdonyok a Magyar Államvasutaknál szolgáltak elsősorban kisebb forgalmú elővárosi és regionális vonalakon. Gazdaságos és megbízható működésük miatt széles körben alkalmazták őket, és több évtizeden keresztül kulcsszerepet játszottak a helyi közlekedésben. A mozdonyokat az 1950-es évektől kezdődően fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy a korszerűbb dízel- és villanymozdonyok átvették a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV 328 sorozatú mozdonyok közül néhány megőrzésre került múzeumokban, de nem mindegyik maradt fenn működőképes állapotban. A Magyar Vasúttörténeti Parkban például megtekinthető egy restaurált példány, amely bemutatja a mozdony jellegzetességeit és történelmi jelentőségét.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 328 sorozatú mozdonyok a múlt század elején fontos szerepet játszottak Magyarország vasúti közlekedésében. Népszerűségük miatt modelleket is készítettek róluk, amelyek különösen a vasúti modellezők körében népszerűek. Történelmi jelentőségük és klasszikus megjelenésük miatt a mozdonyok gyakran jelennek meg kiállításokon, és nosztalgiautakon is részt vesznek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés: | 1’C |
Maximális sebesség: | 50 km/h |
Tüzelőanyag: | Szén |
Vízkapacitás: | 7,5 m³ |
Hivatkozások
https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_328_sorozat
Képek
Források: Wikipédia, Google