Történeti háttér és gyártás
A MÁV 370 sorozat egy Magyarországon gyártott gőzmozdonytípus, amelyet a 19. század végén fejlesztettek ki a Magyar Királyi Államvasutak számára. Az 1898-as évben megkezdődött gyártás célja az volt, hogy a kor technikai és szállítmányozási igényeinek megfelelő mozdonyokat állítsanak elő, amelyek képesek nagyobb teljesítményt nyújtani. A mozdonyokat a MÁVAG, avagy a Magyar Államvasutak Gépgyára szállította, amely Budapest kiemelt gépgyártó központja volt.
Technikai jellemzők
A MÁV 370 sorozat különlegessége a gőzhajtású rendszer, amely a kor technológiai fejlettségének egyik csúcspontját képviselte. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-2 volt, ami azt jelenti, hogy az elől és hátul elhelyezkedő forgóvázakat két, illetve két tengely alkotta, míg a középső rész hat tengelyből állt. A maximális sebessége körülbelül 75 km/h volt. Az ilyen típusú mozdonyok méretei és technikai paraméterei lehetővé tették, hogy nagy távolságokat tegyenek meg, és jelentős terheket vigyenek.
Szolgálati történelem
A MÁV 370 sorozatú gőzmozdonyokat Magyarország vasúti hálózatán használták, különösen személyszállító és teherfuvarozó vonatok élén. A szolgálatuk alatt megbízhatónak bizonyultak, és nagyban hozzájárultak az ország belső közlekedésének fejlődéséhez. Az ipari és közlekedési fejlődéssel együtt ezek a mozdonyok hozzájárultak a gazdasági növekedéshez. A mozdonyok kivonására a 20. század közepén került sor, amikor a modern dízel- és elektromos mozdonyok átvették helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a MÁV 370 sorozatú mozdonyok közül nem maradt fent működőképes példány, de néhány megőrzött darab különböző múzeumokban található meg. Ezek a mozdonyok a vasúti örökség fontos részei, és kiemelt helyet foglalnak el a magyar vasúttörténetben.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 370 sorozat a magyar vasúti történelem egyik ikonikus képviselője, és a vasútbarátok körében is népszerű. A mozdonytípus számos modellvasúti gyártó kollekciójában megtalálható, különböző méretarányokban. Kulturális hatásuk és történelmi jelentőségük miatt gyakran kerülnek szóba a vasúttörténeti kiadványokban és bemutatókon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1898 |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google