MÁV 373 sorozat gőzmozdony

A MÁV 373 sorozat gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott a magyar vasúti közlekedésben, megbízhatóságával és teljesítményével kiválóan szolgálva a kor igényeit.

Történeti háttér és gyártás

Az MÁV 373 sorozat gőzmozdonyai a 19. század második felében, 1874-ben kezdtek gyártásra kerülni. Ezeket a mozdonyokat a Magyar Államvasutak (MÁV) megrendelésére fejlesztették ki, hogy kielégítsék a növekvő vasúti forgalom igényeit, és hatékonyabb szolgáltatást biztosítsanak a vasúthálózaton. A 373 sorozatú mozdonyok gyártását az osztrák Maschinenfabrik der StEG vállalat végezte, amely akkoriban az egyik vezető európai mozdonygyár volt.

Technikai jellemzők

Az MÁV 373 sorozat gőzmozdonya hagyományos gőzhajtású jármű, amely az akkori technológiai színvonalat képviselte:

Hajtásrendszer: Gőz
Tengelyelrendezés: 2-2-0
Teljesítmény: Nem ismert
Maximális sebesség: Nem ismert
Méretek: Nem ismert
Férőhely: Nem alkalmazható
Osztályok: Nem alkalmazható
Futómű: Klasszikus gőzmozdony futómű
Fékrendszer: Mechanikus, kézifék
Vezérlés: Kézi vezérlés
Egyéb felszereltség: Nem alkalmazható

Szolgálati történelem

A 373-as sorozatú mozdonyokat főként teherszállításra használták a Magyar Államvasutaknál. Szolgálatuk során jelentős szerepet játszottak az ipari forradalom utáni gazdasági növekedés támogatásában, biztosítva az áruk hatékony szállítását. Az idők során a technológiai fejlődés miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy modernebb mozdonyok váltották le őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a MÁV 373 sorozatú gőzmozdonyok közül bármelyik megmaradt volna, vagy kiállításra került volna múzeumokban. Az ilyen típusú korai mozdonyok körében ritka, hogy megőrzött példányok léteznének, így valószínűleg csak dokumentációk és fényképek őrizték meg emléküket.

Érdekességek és kulturális hatás

Az MÁV 373 sorozatú mozdonyok a 19. század vasúti innovációját képviselték, és hozzájárultak a vasúti rendszer fejlesztéséhez Magyarországon. Bár konkrét kulturális hatásukról nem áll rendelkezésre információ, a modellvasút-gyártók gyakran érdeklődnek az ilyen klasszikus mozdonyok iránt, így elképzelhető, hogy készült róluk modellváltozat is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_373_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google