Történeti háttér és gyártás
A MÁV 375 sorozatú gőzmozdony a Magyar Államvasutak számára készült az 1900-as évek elején, különös tekintettel az 1907-es évre, amikor a gyártás megkezdődött. Az igény egy olyan könnyű, de hatékony mozdonyra mutatkozott, amely alkalmas volt a mellékvonalak kiszolgálására. A mozdonyokat a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára készítette, Budapesten. A gyártás 1907-től több évig tartott, amely idő alatt jelentős számú példány készült el.
- Gyártó: Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára
- Gyártás kezdete: 1907
- Rendeltetés: Mellékvonali szolgáltatás
Technikai jellemzők
A MÁV 375 sorozat gőzmozdony gőzhajtású, ami akkoriban a vasút egyik legelterjedtebb technológiája volt. A mozdony három tengelyű elrendezésű (C tengelyelrendezés), amely kiváló stabilitást biztosított. A mozdony teljesítménye mérsékelt volt, de a mellékvonalak igényeinek jól megfelelt. A maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, amit a kisebb vonalakra optimalizáltak.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: C
- Maximális sebesség: 45 km/h
Szolgálati történelem
A MÁV 375 sorozatot elsősorban Magyarországon, a Magyar Királyi Államvasutak vonalain használták. Elsődleges feladata a mellékvonali személy- és teherszállítás volt. A mozdony különleges sikerélményt nyújtott a kisebb állomások közötti forgalomban. Az évtizedek során a sorozatot fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a modern dízel- és villamos mozdonyok a helyükbe léptek. A 20. század közepén befejeződött a szolgálatuk.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV 375 sorozatból néhány példány megmaradt, és ma is látható különböző múzeumokban, ahol a látogatók betekintést nyerhetnek a gőzmozdonyok korszakába. Magyarországon a Magyar Vasúttörténeti Parkban található egy vagy több megőrzött darab, melyeket nosztalgiavonatok élén is lehet látni.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 375 sorozat a magyar vasúttörténelem egyik meghatározó darabja, és a vasúti rajongók körében is népszerű. Modellvasúti változatok készült belőle, amelyek elterjedtek a vasútmodellezés szerelmesei között. A mozdony egyszerűsége és megbízhatósága miatt sokáig ismert volt „kis gőzös” néven a köznyelvben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | C |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Hivatkozások
https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_375_sorozat
Képek
Források: Wikipédia, Google