MÁV 376 sorozat gőzmozdony

A MÁV 376 sorozat gőzmozdony a 20. század elején vált a magyar vasúti történelem ikonikus szereplőjévé, híres megbízhatóságáról és hosszú élettartamáról.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 376 sorozat gőzmozdonyai a 20. század elején, 1910-től kezdték meg pályafutásukat a Magyar Államvasutaknál (MÁV). Ezeket a mozdonyokat kifejezetten a kisebb forgalmú mellékvonalak igényeire fejlesztették ki. Az akkori vasúti közlekedésben szükség volt egy olyan típusra, amely gazdaságosan és megbízhatóan képes üzemelni a kisebb állomások és központok között, ahol a nagyobb mozdonyok nem lettek volna kifizetődőek.

A mozdonyokat az Osztrák Államvasutak wiener neustadti gyárában gyártották. A sorozat előállítása 1910-ben kezdődött és a későbbi években is folytatódott. Összességében 66 darab készült ebből a típusból. A MÁV mellett más országok vasúti társaságai is alkalmazták őket, például Szerbia és Románia.

Technikai jellemzők

A MÁV 376 sorozat gőzmozdonyai egyszerű és megbízható szerkezetük révén váltak népszerűvé. A mozdonyok hármas kapcsolású hajtóművet használtak, amely hatékony teljesítményátvitelt biztosított. A gőzmozdonyok maximális sebessége általában 45-50 km/h körül alakult.

  • Tengelyelrendezés: 2-6-0
  • Tengelytáv: körülbelül 10,5 méter
  • Teljes hosszuk: 16,3 méter
  • Üzemanyag: szén
  • Vízkapacitás: 7,5 m³

A mozdonyok kialakítása egyszerű, mégis hatékony volt. A fűtőkazán és a gőzvezetékek jól hozzáférhetők voltak a karbantartási munkákhoz. A fékrendszer pneumatikus volt, ami növelte a mozdonyok biztonságát és irányíthatóságát.

Szolgálati történelem

A MÁV 376 sorozat gőzmozdonyai elsősorban Magyarország, Románia és Szerbia vasútjain játszottak szerepet. A mellékvonalakon, ahol kisebb vonatokat kellett szállítani, kitűnően megfeleltek a követelményeknek. A mozdonyok az évek során megbízhatóságukról tettek tanúbizonyságot, és hozzájárultak a helyi vasúti közlekedés fejlődéséhez.

A sorozatot a 20. század közepére kezdte elváltani a modernebb dízel- és villamosmozdonyok, de egészen a 60-as évekig találkozhattunk velük a vasúti pályákon. A mozdonyok fokozatos leszerelése az 1960-as években kezdődött meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV 376 sorozatból több példány is megőrzésre került, és néhányat közülük múzeumokban kiállítottak. Magyarországon és Romániában is megtalálhatóak megőrzött darabok. Ezek a bemutatók fontos részét képezik a vasúti történelmi kiállításoknak, és emléket állítanak a gőzmozdonyos korszaknak.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A MÁV 376 sorozat mozdonyai a vasútmodellezők körében is népszerűek, számos modell készült róluk különböző méretarányokban.
  • Egyes példányok részt vesznek nosztalgiavonatokon, ami turisták körében is kedvelt program.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 45-50 km/h
Teljes hossz 16,3 méter
Vízkapacitás 7,5 m³

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_376_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google