Történeti háttér és gyártás
A MÁV 376 sorozat gőzmozdonyai a 20. század elején, 1910-től kezdték meg pályafutásukat a Magyar Államvasutaknál (MÁV). Ezeket a mozdonyokat kifejezetten a kisebb forgalmú mellékvonalak igényeire fejlesztették ki. Az akkori vasúti közlekedésben szükség volt egy olyan típusra, amely gazdaságosan és megbízhatóan képes üzemelni a kisebb állomások és központok között, ahol a nagyobb mozdonyok nem lettek volna kifizetődőek.
A mozdonyokat az Osztrák Államvasutak wiener neustadti gyárában gyártották. A sorozat előállítása 1910-ben kezdődött és a későbbi években is folytatódott. Összességében 66 darab készült ebből a típusból. A MÁV mellett más országok vasúti társaságai is alkalmazták őket, például Szerbia és Románia.
Technikai jellemzők
A MÁV 376 sorozat gőzmozdonyai egyszerű és megbízható szerkezetük révén váltak népszerűvé. A mozdonyok hármas kapcsolású hajtóművet használtak, amely hatékony teljesítményátvitelt biztosított. A gőzmozdonyok maximális sebessége általában 45-50 km/h körül alakult.
- Tengelyelrendezés: 2-6-0
- Tengelytáv: körülbelül 10,5 méter
- Teljes hosszuk: 16,3 méter
- Üzemanyag: szén
- Vízkapacitás: 7,5 m³
A mozdonyok kialakítása egyszerű, mégis hatékony volt. A fűtőkazán és a gőzvezetékek jól hozzáférhetők voltak a karbantartási munkákhoz. A fékrendszer pneumatikus volt, ami növelte a mozdonyok biztonságát és irányíthatóságát.
Szolgálati történelem
A MÁV 376 sorozat gőzmozdonyai elsősorban Magyarország, Románia és Szerbia vasútjain játszottak szerepet. A mellékvonalakon, ahol kisebb vonatokat kellett szállítani, kitűnően megfeleltek a követelményeknek. A mozdonyok az évek során megbízhatóságukról tettek tanúbizonyságot, és hozzájárultak a helyi vasúti közlekedés fejlődéséhez.
A sorozatot a 20. század közepére kezdte elváltani a modernebb dízel- és villamosmozdonyok, de egészen a 60-as évekig találkozhattunk velük a vasúti pályákon. A mozdonyok fokozatos leszerelése az 1960-as években kezdődött meg.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV 376 sorozatból több példány is megőrzésre került, és néhányat közülük múzeumokban kiállítottak. Magyarországon és Romániában is megtalálhatóak megőrzött darabok. Ezek a bemutatók fontos részét képezik a vasúti történelmi kiállításoknak, és emléket állítanak a gőzmozdonyos korszaknak.
Érdekességek és kulturális hatás
- A MÁV 376 sorozat mozdonyai a vasútmodellezők körében is népszerűek, számos modell készült róluk különböző méretarányokban.
- Egyes példányok részt vesznek nosztalgiavonatokon, ami turisták körében is kedvelt program.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Maximális sebesség | 45-50 km/h |
Teljes hossz | 16,3 méter |
Vízkapacitás | 7,5 m³ |
Hivatkozások
https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_376_sorozat
Képek
Források: Wikipédia, Google