MÁV 378 sorozat Gőzmozdony

A MÁV 378 sorozat gőzmozdony a 20. század elején tűnt fel a magyar síneken, jelentős szerepet játszva az ország vasúthálózatának fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 378 sorozat gőzmozdonyait 1873-ban kezdték gyártani, a kiegészülő vasúti hálózat igényeit kielégítendő. A mozdonyokat Magyarországon fejlesztették ki a Magyar Királyi Államvasutak számára, hogy a korabeli közlekedési igényeknek megfelelő járművet biztosítsanak, mely képes volt nagyobb sebességgel és megnövelt teljesítménnyel közlekedni. A gyártás több éven keresztül folyt, és a sorozat a korszak egyik meghatározó típusává vált.

Technikai jellemzők

A 378-as sorozatú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, amelyek nagy teljesítményt nyújtottak, köszönhetően a korszerű kazánrendszerüknek. A mozdonysorozat tengelyelrendezése stabilitást és hatékony erőátvitelt biztosított, ami növelte a vonat sebességét és a hatótávolságot. A gőzmozdonyok jellemzően teher- és személyszállító vonatok élén szolgáltak, így többféle osztály és különböző típusú szolgáltatások során alkalmazták őket.

Szolgálati történelem

A MÁV 378 sorozat mozdonyait elsősorban Magyarországon használták a Magyar Államvasutak vonalain. A járművek kiváló teljesítményüknek köszönhetően népszerűek voltak, különösen a személyszállítás és a tehervonatok vontatása során. Az idő előrehaladtával és a technológiai fejlődéssel azonban a sorozat fokozatosan kivonásra került a forgalomból, mivel modernebb és hatékonyabb típusok váltották fel.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint a MÁV 378 sorozatból nem maradtak fenn megőrzött példányok múzeumokban vagy nosztalgia célokra. Ez gyakori jelenség a régebbi mozdonyok esetében, ahol a legtöbb darab selejtezésre vagy átalakításra került.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 378 sorozat mozdonyai egykor fontos szerepet játszottak a Magyarország vasúti közlekedés terén. Bár ma már kevésbé ismert, a vasúti rajongók és modellezők körében még mindig emlékeznek rájuk, és különféle modellekben újra életre keltették őket. A korabeli vasúti történet egyik jellegzetes darabjaként emlékezhetünk rájuk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_378_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google