MÁV 392.001 sorozat gőzmozdony

A MÁV 392.001 sorozat gőzmozdony az 1920-as évek jellegzetes darabja, amely a magyar vasúttörténelem egyik büszkeségeként szolgált innovatív tervezésével és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 392.001 sorozat gőzmozdonyt a Magyar Államvasutak rendelte meg azzal a céllal, hogy a vasútvonalain még hatékonyabban tudják kiszolgálni az utas- és teherforgalmat. A mozdonyt a Ganz és Társa Gyár készítette 1908-ban. A Ganz vállalat híres volt innovatív vasúti járműveiről, és a 392.001 sorozat is ezt a hagyományt követte. Az ilyen típusú mozdonyok gyártásának célja az volt, hogy kiváló teljesítményt és megbízhatóságot biztosítsanak a megrendelő Magyar Államvasutaknak.

Technikai jellemzők

A MÁV 392.001 sorozat gőzmozdony technikai jellemzői megkülönböztetették a kor hasonló járműveitől. A mozdony gőzhajtással működött, amely abban az időszakban a legelterjedtebb technológia volt. A teljesítményt biztosító hajtórendszer mellett a mozdony maximális sebessége és tengelyelrendezése is figyelemre méltó volt. Az ilyesfajta mozdonyokat úgy tervezték, hogy nagy távolságokat is képesek legyenek megtenni hatékonyan.

  • Hajtórendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: Meghatározó jellegzetesség
  • Maximális sebesség: Kiemelkedő a maga korában
  • Hatótávolság: Nagy távolságokat képes megtenni

Szolgálati történelem

A MÁV 392.001 sorozat gőzmozdonyt elsősorban Magyarország területén használták a Magyar Államvasutak vonalain. Ezek a mozdonyok általában személyszállító és teherforgalmi szolgálatban álltak, ami az elvárásoknak megfelelő teljesítményt igényelt. Az évtizedek során a technológia fejlődése miatt a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, és helyüket újabb, modernebb gépek vették át. A pontos kivonási időszak nem ismert, de valószínűleg a gőzmozdonyok általános kivonásakor történt meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV 392.001 sorozat egyik példánya sem maradt fenn, így sajnos nem találkozhatunk működőképes vagy kiállított változatával múzeumokban. Ez a helyzet azonban nem ritka a gőzmozdonyok esetében, mivel az idők során sok gép megsemmisült vagy selejtezésre került.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a MÁV 392.001 sorozat nem maradt fenn fizikailag, a vasút szerelmesei gyakran emlegetik és modellezik a gőzmozdonyt modellező vasutaknál. A történelmi vasúti járművek iránt érdeklődők számára a MÁV 392.001 sorozat egy darabka múlt, mely a magyar vasúti történelem részét képezi.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_392.001_sorozat