MÁV 392.5001 sorozat gőzmozdony

A MÁV 392.5001 sorozat gőzmozdony a magyar vasúttörténet ikonikus darabja, amely a 20. század ipari fejlődésének tanúja és a gőzmozdonyok aranykorának egyik jellegzetes képviselője volt.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 392.5001 sorozatú gőzmozdony 1884-ben készült. Ezt a sorozatot a Magyar Királyi Államvasutak (MÁV) rendelte meg, és a Ganz és Tsa. készítette el Budapesten. Az ilyen jellegű mozdonyokat elsősorban tehervonati szolgálatra tervezték, különösen a nehéz terepviszonyokkal rendelkező vonalakra.

Technikai jellemzők

A MÁV 392.5001 sorozat egy gőzüzemű mozdony volt. A sorozat tengelyelrendezése 0-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy összesen három kapcsolt tengellyel rendelkezett, és nincsenek vezető vagy futótengelyei. Ez a kialakítás különösen alkalmas volt a nagy vonóerő igénylésére, ami a nehéz tehervonatok mozgatásához szükséges.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 0-6-0
  • Maximális sebesség: Nem érhető el pontos adat
  • Méretek: Nem érhető el pontos adat

Szolgálati történelem

A MÁV 392.5001 sorozatot Magyarországon használták főként tehervonati szolgálatban. Az ilyen típusú mozdonyok a 20. század elején kiemelkedő szerepet játszottak a magyar vasúti áruszállításban, azonban az idők során újabb technológiák és típusok vették át a helyüket. A pontos kivonási dátum jelenleg nem áll rendelkezésre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármelyik MÁV 392.5001 mozdony fennmaradt volna múzeumi kiállításra vagy nosztalgikus célokra.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 392.5001 sorozatú mozdony nem rendelkezik híres kulturális hatással vagy közismert becenevekkel. Modellvasúti körökben sem elterjedt, mivel a korábbi időszak mozdonyait kevésbé modellezik, mint a későbbi, ikonikus típusokat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google