Történeti háttér és gyártás
A MÁV 394 sorozatú gőzmozdonyt a Magyar Királyi Államvasutak (MÁV) fejlesztette ki az első világháború során, hogy kielégítse a növekvő vasúti forgalom igényeit. A gyártását 1915-ben kezdték meg, kifejezetten a könnyű és közepes teherforgalomhoz, valamint személyszállításhoz készült. Az akkoriban elérhető technológiák és anyagok felhasználásával olyan mozdonyokat terveztek, amelyek megbízhatóságukkal és sokoldalúságukkal tűntek ki.
A sorozatot a Magyar Királyi Államvasutak saját műhelyeiben gyártották. Az 1915-ben kezdődő gyártás során a MÁV több mint 120 példányt állított szolgálatba, elsősorban a belföldi vasúti közlekedés támogatására.
Technikai jellemzők
A MÁV 394 sorozatú gőzmozdony egy hagyományos gőzhajtású jármű volt. Műszaki szempontból a mozdony jellemzői a következők voltak:
– Hajtásrendszer: Gőzhajtás
– Tengelyelrendezés: 2-6-2 (Prairie típus)
– Maximális sebesség: 70 km/h
– Tengelytáv: Közepes méretű, ami a tehervonati és személyvonati közlekedéshez is megfelelő volt
– Fékrendszer: Kézifék és légfék
– Vezérlés: Kézi vezérlés
Szolgálati történelem
A MÁV 394 sorozatú mozdonyokat széles körben használták Magyarországon, elsősorban a MÁV hálózatában, ahol mind személy-, mind tehervonatok vontatására alkalmazták. Az 1930-as években a gőzmozdonyok fokozatos kivonása kezdődött, de a 394-es sorozat még az 1960-as évekig szolgált. Az 1970-es évek végére a legtöbb példányt végleg kivonták a forgalomból, helyüket modernebb dízel- és elektromos mozdonyok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány MÁV 394 sorozatú mozdony megmaradt mint történelmi emlék. Egyes példányokat múzeumokban állítottak ki, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik a vasúti technológia ezen szakaszát. Magyarországon a Vasúttörténeti Park kiállításain is megtekinthető egy-egy ilyen mozdony, ami a korabeli vasúti közlekedés emlékét őrzi.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 394 sorozatú mozdonyok nem csupán a vasútbarátok körében ismertek. Gyakran szerepeltek korabeli filmekben és fotókban, sőt, a modellvasút gyártók is gyakran készítenek méretarányos verziókat a rajongók számára. Az ilyen modellek gyakran kiemelkedő helyet foglalnak el a gyűjtők körében, hiszen a magyar vasúttörténet egy jelentős szakaszát képviselik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
A MÁV 394 sorozat a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google