MÁV 40 sorozat gőzmozdony

A MÁV 40 sorozat gőzmozdony a magyar ipartörténet büszkesége, a 19. század végén készülve a vasúti közlekedés meghatározó szereplőjévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 40 sorozatú gőzmozdony jelentős szerepet játszott a magyar vasúttörténetben. A sorozatot 1908-ban kezdték gyártani, hogy megfeleljen a növekvő közlekedési igényeknek. A mozdonyokat a Magyar Királyi Államvasutak (MÁV) rendelte meg, hogy hatékonyabb személy- és teherszállítást biztosítsanak. A sorozat kifejlesztésének célja az volt, hogy a korábbi technológiákat felülmúló teljesítményt nyújtson, mely különösen a hegymeneti szakaszokon jelentett előnyt.

A gyártás a Ganz és Társa vállalatnál, valamint a MÁV Gépgyárban történt. A mozdonyok főként a MÁV részére készültek, de exportálták is őket a környező országokba.

Technikai jellemzők

A MÁV 40 sorozat gőzmozdony a korának megfelelő technológiai megoldásokat vonultatott fel. A mozdonyok hajtását a gőz biztosította, mely a széntüzeléses kazánból nyerte az energiát. A sorozat jellegzetessége a 2-6-2 tengelyelrendezés, amely kiváló stabilitást és húzóerőt biztosított, különösen a hegyi utaknál.

Az átlagos maximális sebességük a típustól függően változott, de általában 50-60 km/h körül mozgott. Ezek a mozdonyok lehetőséget biztosítottak a hosszabb távú utak megtételére is, azonban a hatótávolságot a széntartály mérete jelentősen befolyásolta. A 40 sorozatú mozdonyok jelentős része személyszállító vonatok élén állt, bár teherfuvarozásra is alkalmassá tették őket.

Szolgálati történelem

A MÁV 40 sorozat mozdonyai elsősorban Magyarország területén szolgáltak, de az Osztrák–Magyar Monarchia keretein belül több környező országban is bevetették őket. A mozdonyok a hegyi utakon való kiváló teljesítményük miatt népszerűek voltak, így a nehezebben járható szakaszokon is gyakran alkalmazták őket.

E mozdonyok a modern kor eljövetelével, a dieseles és elektromos mozdonyok megjelenésével fokozatosan háttérbe szorultak. Az 1950-es évek végére sokat kivontak a forgalomból, míg néhányukat nosztalgiautakra tartották fenn.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyes MÁV 40 sorozatú mozdonyokat sikerült megőrizni az utókornak. Ezen mozdonyok némelyike múzeumokban található, ahol a látogatók megcsodálhatják a korabeli vasúti technológiát. Különösen a Magyar Vasúttörténeti Parkban található példányok képviselik a sorozat emlékét.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 40 sorozatú mozdonyok jelentős részét képezik a magyar vasúttörténelemnek, és modellvasúti körökben is népszerűek. Számos modellgyártó készített méretarányos változatokat e mozdonyokról, lehetővé téve a vasút szerelmeseinek, hogy saját otthonukban is élvezhessék a történelmi vasúti élményt. A mozdonyok ikonikus megjelenése és hozzájárulása a magyar vasúti közlekedés fejlődéséhez a vasúti kultúra elválaszthatatlan részévé tette őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_40_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google