MÁV 41 sorozat gőzmozdony

A MÁV 41 sorozat gőzmozdony a magyar vasúttörténet egyik meghatározó szereplője, amely a 20. század elején korszerű technológiával segítette a személy- és teherszállítást.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 41 sorozat gőzmozdonyait 1896-ban kezdték gyártani. Ezek a mozdonyok a Magyar Államvasutak (MÁV) számára készültek, hogy a korabeli igényeknek megfelelően növeljék a vasúti szállítási kapacitást. A 41 sorozat mozdonyait a MÁV a századfordulón elsősorban személyszállításra alkalmazta, kielégítve az egyre növekvő utazási igényt. A gyártást osztrák és magyar műhelyek is végezték, beleértve a MÁVAG (Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára) budapesti üzemét. A sorozatból összesen 325 példány készült, melyek közül több is exportált formában készült más országok számára.

Technikai jellemzők

A MÁV 41 sorozatú mozdonyok gőzhajtással működtek. Az alapvető hajtási rendszer a kor színvonalának megfelelően biztosította, hogy a mozdonyok hatékonyan tudják teljesíteni a szállítási feladatokat. A mozdonyok tengelyelrendezése 2-6-0 volt, ami három hajtott tengelyt és egy futótengelyt jelentett. Maximális sebességük körülbelül 60 km/h volt. A mozdonyok hossza körülbelül 16 méter, magasságuk pedig 4,5 méter volt. Az egyszerre szállítható víz és szén mennyisége kiemelkedő működési hatótávolságot biztosított a mozdonyok számára.

Szolgálati történelem

A MÁV 41 sorozatú mozdonyok elsősorban Magyarországon voltak használatban, de néhány példány a szomszédos országok vasúti társaságaihoz is került. Főleg személy- és teherforgalomban alkalmazták őket. A mozdonyok kiváló megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt népszerűek voltak, de a technológiai fejlődés következtében a 20. század közepére fokozatosan kiszorultak a forgalomból. A sorozat utolsó példányait az 1960-as években vonták ki végleg a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a MÁV 41 sorozatú mozdonyok közül bármelyik is megőrzésre került volna múzeumi példányként. Magyarországon és más országokban is a sorozat példányait selejtezték, így nem maradt fent belőlük működőképes darab.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A MÁV 41 sorozatú mozdonyok a gőzmozdonyok aranykorában készültek, ezért képviselik a gőzvontatás technikai csúcspontját.
  • A mozdonyok az akkori magyar ipar fejlődésének szimbólumai voltak, és jelentős szerepet játszottak a vasút infrastruktúrájának kibővítésében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

MÁV 41 sorozat Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google