Történeti háttér és gyártás
A MÁV 424 sorozatú gőzmozdonyok rendkívül fontos szerepet játszottak a magyar vasúttörténelemben. A mozdonyok fejlesztése az 1920-as évek elején kezdődött, azzal a céllal, hogy a Magyar Államvasutak (MÁV) korszerű, erőteljes vonógépekkel bővítse flottáját. Az első prototípus 1924-ben készült el. Az igény egy olyan univerzális gőzmozdony létrehozása volt, amely képes nagy sebességgel és terheléssel közlekedni, így megfelelt a kor szigorú követelményeinek.
A sorozatot a MÁVAG (Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyár) gyártotta Budapesten. Az elkészült mozdonyok száma elérte az 514 darabot.
Technikai jellemzők
A MÁV 424 egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet úgy terveztek, hogy nagy sebességgel és erővel tudja vontatni a vonatokat. A mozdony futóművének tengelyelrendezése 2’D-2′, ami négy hajtott tengelyt és két futótengelyt jelent. A teljesítménye elérte a 2200 lóerőt, amely lehetővé tette az akár 90 km/h-s sebességet is.
Méreteit tekintve a 424-es sorozat 21,3 méter hosszú és 4,5 méter magas volt. A mozdonyokat többnyire személyszállító vonatok élén használták, de teherforgalomban is teljesítettek szolgálatokat.
Szolgálati történelem
A MÁV 424 sorozatú gőzmozdonyokat főként Magyarország területén használták, de néhány példány külföldön is szolgált. A mozdonyok világszerte elismertek voltak megbízhatóságukról és teljesítményükről, és az 1970-es évekig aktívan közlekedtek a magyar vasúti hálózaton. A 424-es sorozatú mozdonyok többféle vonalon megfordultak, gyorsvonatok és tehervonatok élén egyaránt. Az évek során több felújítást és átalakítást is végrehajtottak rajtuk, hogy megfeleljenek a növekvő üzemeltetési követelményeknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV 424 sorozatból több példány is fennmaradt, és jelenleg múzeumokban találhatók. Néhány mozdony nosztalgiavonatok élén is megtekinthető. Magyarországon a Magyar Vasúttörténeti Parkban többször is lehetőség nyílik rá, hogy a látogatók közelebbről is megcsodálják ezt a történelmi járművet.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 424 sorozatú gőzmozdonyok több becenevet is kaptak, például a „Bivaly” elnevezést, amely a mozdony erejére utal. A mozdonyok népszerű modellvasúti tárgyak is, több gyártó is készített méretarányos másolatokat belőlük. Kulturális szempontból a 424-es mozdonyok jelentős hatást gyakoroltak a vasúttörténeti érdeklődésre Magyarországon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_424_sorozat
Képek
Források: Wikipédia, Google