Történeti háttér és gyártás
A MÁV 442 sorozat elektromos mozdonyait az 1910-es években gyártották. A gyártás fő célja az volt, hogy kielégítse a növekvő vasúti közlekedési igényeket Magyarországon, különösen a hegyvidéki vonalakon, ahol az elektromos vontatás előnyösebb volt a gőzmozdonyokkal szemben. Az első mozdonyok 1917-ben készültek el, és az Osztrák–Magyar Monarchia vasúthálózatában álltak szolgálatba. A gyártás helyszíne Bécs volt, ahol ekkor már jelentős tapasztalattal rendelkeztek az elektromos mozdonyok terén.
Technikai jellemzők
A MÁV 442 sorozat mozdonyai elektromos hajtásúak voltak, melyek a korszak egyik legmodernebb technológiáit alkalmazták. A mozdonyok teljesítményét és a sebességét a hegyvidéki útvonalak kihívásaira optimalizálták. Az egyedi tengelyelrendezés lehetővé tette a jobb vonóerőátvitelt, ami különösen fontos volt a meredek emelkedőkön. A mozdonyok maximális sebessége és hatótávolsága lehetővé tette, hogy hatékonyan végezzék a személy- és teherszállítást is.
Szolgálati történelem
A MÁV 442 sorozat mozdonyai több évtizeden át szolgáltak a magyar vasúton. Főként elővárosi és hegyvidéki vonalakon alkalmazták őket. Az elektromos mozdonyok megbízhatóságuk és hatékonyságuk miatt kedveltek voltak, és nagy szerepet játszottak abban, hogy a vasúti közlekedés Magyarországon is modernizálódjon. Az évek során a mozdonyokat többször is modernizálták, mielőtt végül kivonták őket a forgalomból. A sorozatot az 1960-as években kezdték el fokozatosan selejtezni.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a MÁV 442 sorozat mozdonyai több mint fél évszázadon keresztül szolgálták a magyar közlekedést, sajnos nem maradt fenn belőlük múzeumi példány. A mozdonyok nagy része a korábbi selejtezések során megsemmisült, így mára már csak a történelmi feljegyzések őrzik az emléküket.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 442 sorozat elektromos mozdonyai a korában úttörő szerepet játszottak az elektromos vontatás elterjedésében Magyarországon. A mozdonyok tervezése idején a vasút még nagyban a gőzvontatásra támaszkodott, így az új technológia bevezetése jelentős innovációnak számított. Bár a sorozat mára szinte feledésbe merült, néhány vasúti modellező közösségben még ma is találhatók méretarányos utánzatok, amelyek a mozdony jelentőségére emlékeztetnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_442_sorozat
Képek
Források: Wikipédia, Google