MÁV 476 sorozat gőzmozdony

A MÁV 476 sorozat gőzmozdony a magyar vasúttörténet egyik ikonikus szereplője, amely a XX. század első felében megbízható teljesítményével szolgálta a közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 476 sorozat gőzmozdony a Magyar Államvasutak részére készült, hogy kielégítse a megnövekedett igényeket a vasúti közlekedés fokozására. Az 1885-ben gyártott mozdonyokat a MÁV Gépgyár szállította. A sorozat fejlesztése a vasúti közlekedés hatékonyabbá tételét célozta meg, különösen azáltal, hogy nagyobb teljesítményt és megbízhatóságot biztosítson. E sorozat a 19. század végén a nagyobb kapacitású tehervonatok húzására lett tervezve. Az első példányok 1885-ben gördültek ki a gyárból, válaszul az ipar és a kereskedelem gyors növekedésére. A pontos példányszám nem ismert, de jelentős számban gyártották és számos vonalon közlekedtek.

Technikai jellemzők

A MÁV 476 sorozatú mozdony egy gőzmeghajtású jármű, amelyet a korabeli technológiai színvonalnak megfelelően alakítottak ki. A mozdonyok két hengeres, compound géppel rendelkeztek, amely a gőz optimalizált felhasználását szolgálta. A tengelyelrendezése 0-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy hat hajtott kerékpárral rendelkezett, amely nagy vonóerőt biztosított a tehervonatok számára. A maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami akkoriban megfelelőnek bizonyult az adott feladatokra. Az ilyen mozdonyokat főleg tehervonati szolgálatra használták, így általában nem voltak felszerelve utaskényelmi szolgáltatásokkal, mint például fűtés vagy világítás az utastérben.

Szolgálati történelem

A MÁV 476 sorozat mozdonyai Magyarországon szolgáltak, és a Magyar Államvasutak különböző vonalain közlekedtek. A mozdonyokat főként teherszállítási feladatokra használták, mivel strapabírásuk és vonóerejük lehetővé tette a nehéz rakományok mozgatását. A sorozatot a 20. század közepére fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy modernebb mozdonyok váltak elérhetővé, és a vasúti technológia is fejlődött. A végleges kivonás pontos időpontja nem ismert, de jelentős részük a II. világháború után már nem volt aktív szolgálatban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy bármely példány múzeumban lenne kiállítva, vagy megőrzésre került volna. A sorozatból származó működőképes vagy restaurált mozdonyok létezése nem dokumentált, így valószínű, hogy a MÁV 476 sorozat már csak a vasúttörténelem részeként emlékezetes.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 476 sorozat, mint a késő 19. századi magyar ipar terméke, a vasúti fejlődés egyik fontos lépcsője volt. Modellvasúti változatai nem ismertek, és a köznyelvben nem maradtak fenn különleges becenevek vagy elnevezések. Bár a sorozat nem vált ikonikus jelképpé, mégis része a magyar vasúti örökségnek, és technikai megoldásai a későbbi fejlesztések alapjaként szolgáltak. Filmbeli vagy irodalmi megjelenésekről nem találtunk információt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google