Történeti háttér és gyártás
A MÁV 490 sorozatú gőzmozdonyokat 1905-ben kezdte gyártani a Magyar Királyi Államvasutak (MÁV), hogy kielégítse a helyi vasúti közlekedés igényeit. A mozdonyok tervezése a könnyű vasúti vonalakra összpontosított, ahol a kisebb sebesség és az alacsonyabb teljesítmény is elegendő volt. A sorozatot a MÁVAG (Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára) készítette Budapesten. A fő megrendelő a Magyar Államvasutak volt, bár néhány mozdony más helyi vasúttársaságokhoz is elkerült.
Technikai jellemzők
A MÁV 490 sorozatú mozdonyok gőzhajtásúak, és elsősorban könnyű személyszállító vonatok kiszolgálására épültek. A tengelyelrendezésük 0-6-0, ami azt jelenti, hogy három hajtott tengellyel rendelkeztek, de nem voltak szabad futó- vagy vezető tengelyeik. A maximális sebességük körülbelül 40 km/h volt, ami a helyi közlekedés számára megfelelőnek bizonyult. A mozdonyok hossza és méretei a könnyebb, kisebb kapacitású vonatokhoz igazodtak. Az üzemeltetés során a mozdonyok egyszerű fékrendszerrel működtek, és gőznyomású vezérlésük volt.
Szolgálati történelem
A mozdonyok elsősorban Magyarország területén szolgáltak, és a helyi, elővárosi vonalakon voltak gyakoriak. Az 1905-ben gyártott sorozat hosszú időn keresztül szolgálta a vasúti közlekedést, mielőtt a technológiai fejlődés elavulttá tette volna őket. Az 1950-es évekig aktívan részt vettek a vasúti forgalomban, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból az új, modernebb mozdonyok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány MÁV 490 sorozatú mozdony túlélte a selejtezéseket, és ma múzeumok kiállítási tárgyai vagy nosztalgiavonatok részei. Az ilyen megőrzött példányok lehetőséget adnak arra, hogy a közönség megismerkedjen a gőzmozdonyok működésével és történetével. Az egyik legismertebb példány a Magyar Vasúttörténeti Parkban található, ahol időnként különleges eseményeken bemutatják működés közben.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 490 sorozatú mozdonyok a magyar vasúttörténet fontos részét képezik, és sok vasútbarát körében népszerűek. A modellvasúti gyártók is felfigyeltek ezekre a járművekre, és számos méretarányos modell készült róluk. A mozdonyok beceneveket is kaptak, mint például a „kis gőzös”. Kulturális hatásuk megfigyelhető a magyar vasúti irodalomban és a helyi vasútbarát közösségekben is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 40 km/h |
Hivatkozások
https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_490_sorozat
Képek
Források: Wikipédia, Google