MÁV 51 sorozat gőzmozdony

Az 1914-ben gyártott MÁV 51 sorozat gőzmozdony a magyar vasút egyik ikonikus darabja volt, amely a korabeli közlekedés fejlődésének jelképeként szolgált.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 51 sorozat gőzmozdonyt a Magyar Királyi Államvasutak (MÁV) rendelte meg azzal a céllal, hogy fejlesszék és bővítsék a közlekedési lehetőségeket Magyarország területén. Az 51 sorozatot 1911-ben kezdték gyártani, a Ganz és Társa, valamint a MÁVAG vállalatok közreműködésével. Ezek a mozdonyok a vasúti szállítás hatékonyságának növelésére készültek, hogy lépést tartsanak a kor technológiai fejlődésével. Összesen 60 darab készült belőlük.

Technikai jellemzők

A MÁV 51 sorozat egy klasszikus gőzmozdony, mely gőzhajtást alkalmaz. A mozdonyok 2’C tengelyelrendezésűek, és a gőzturbinás hajtásrendszer hatékony működést biztosított. Az 51 sorozat maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt. A mozdonyok hossza mintegy 18 méter, míg a tömegük körülbelül 83 tonna volt. A gőzmozdonyokat olyan szerkezeti elemekkel látták el, mint a kézi vezérlésű fékrendszer.

Szolgálati történelem

A MÁV 51 sorozatot Magyarország területén használták, főként személy- és tehervonatok vontatására. Ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak a vasúti közlekedés fejlődésében az 1910-es és 1920-as években. A mozdonyok használatát a második világháború után kezdte visszaszorítani a korszerűbb dízel- és villanymozdonyok megjelenése, végül a 60-as évek elejére fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nincsenek megőrzött példányok a MÁV 51 sorozatból. A mozdonyok többségét selejtezték és szétbontották a 20. század közepén, így ma már csak történeti forrásokból ismerhetjük őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a MÁV 51 sorozat nem rendelkezik különösebb kulturális hatással vagy érdekességgel, a vasúttörténészek és vasútbarátok körében a korabeli magyar vasúti technológia reprezentatív példájának tekintik. A mozdonyok modellvasúti replikái ritkaságnak számítanak, amelyeket a vasúti modellezés kedvelői nagyra értékelnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2’C
Maximális sebesség 60 km/h
Hosszúság 18 m
Tömeg 83 tonna

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_51_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google