Történeti háttér és gyártás
A MÁV 601 sorozat gőzmozdony a Magyar Államvasutak számára készült az 1900-as évek elején, amikor a vasúti közlekedés gyors fejlődésének eredményeként egyre nagyobb teljesítményű és hatékonyságú mozdonyokra volt szükség. A sorozatot a MÁVAG (Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak) építette 1914-ben. A mozdonyok fejlesztésének célja a nagy teljesítmény igénylése volt, különösen a nehéz tehervonatok esetében. E sorozat összesen 60 példányban készült, és kimagasló szerepet töltött be a magyar vasúti történetben.
Technikai jellemzők
A MÁV 601 sorozat gőzmozdony több érdekes technikai jellemzőt is tartalmazott. A mozdonyok gőzhajtással működtek, amely az adott kor legfejlettebb technológiájának számított. A teljesítményük tekintélyt parancsoló volt, 2200 lóerővel rendelkeztek. A tengelyelrendezésük 1’D1′ volt, ami biztosította a stabilitást és a gördülékeny működést a vasúti pályákon. Maximális sebességük elérte a 90 km/h-t, ami akkoriban kiváló teljesítmény volt.
- Hossz: 21,0 méter
- Magasság: 4,65 méter
- Tengelytáv: 14,1 méter
- Futómű: összesen 5 tengely
- Fékrendszer: gőzfék
Szolgálati történelem
A MÁV 601 sorozat gőzmozdonyai elsősorban Magyarország területén teljesítettek szolgálatot, főként tehervonati és gyorsvonati feladatokat láttak el. A mozdonyok megbízhatóságuk és kiváló teljesítményük révén népszerűek voltak a vasúti személyzet körében. Az 1960-as évekig voltak szolgálatban, amikor a dízel- és villamosmozdonyok fokozatosan vették át a helyüket. Selejtezésük fokozatosan zajlott le, és az utolsó példányokat az 1970-es évek elején vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Noha a MÁV 601 sorozatból nem maradt fenn működőképes példány, több múzeumban is megtekinthetők. A Magyar Vasúttörténeti Parkban található néhány járműalkatrész, illetve makett, amely emléket állít ennek a jelentős sorozatnak. A megőrzött darabok a vasúttörténeti érdeklődésűek számára is különleges élményt nyújtanak.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV 601 sorozat gőzmozdonyai a magyar vasúttörténet ikonikus szereplői. A modellezők körében is népszerűek, gyakran használták őket modellvasutak témáiként. A mozdonyok formatervezése és technikai sajátosságai miatt különösen kedvelt témája a vasúttörténeti kiállításoknak, és a szakirodalomban is gyakori említések tárgyát képezik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Teljesítmény | 2200 lóerő |
Tengelyelrendezés | 1’D1′ |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Futómű | Összesen 5 tengely |