MÁV Class 411 elektromos motorvonat

A MÁV Class 411 elektromos motorvonat a magyar vasutak modern képviselője, amely hatékony és környezetbarát üzemeltetésével hozzájárul a fenntartható közlekedéshez.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV Class 411 elektromos motorvonatot a második világháború után, 1946-ban fejlesztették ki. A típus tervezése mögött az a cél állt, hogy egy modern, hatékony közlekedési eszközt biztosítson a Magyar Államvasutak számára, amely megfelel az új technológiai elvárásoknak. A gyártást a Ganz vállalat végezte Budapesten, amely akkoriban az egyik legjelentősebb mozdonygyártó volt Magyarországon. A járművek kizárólag a MÁV számára készültek, és a gyártásuk során külön figyelmet fordítottak a minőségre és a tartósságra.

Technikai jellemzők

A MÁV Class 411 elektromos motorvonat technikai jellemzői jól tükrözték a kora modern mérnöki megoldásait.

Hajtásrendszer: Elektromos
Maximális sebesség: Körülbelül 100 km/h
Teljesítmény: Kb. 500 kW
Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
Hosszúság: Közel 25 méter
Férőhely: Kb. 150 utas, több osztályon
Futómű: Két forgóváz, mindegyik két tengellyel
Fékrendszer: Pneumatikus fékek
Vezérlés: Közvetett elektromos vezérlés

Szolgálati történelem

A MÁV Class 411 vonatokat széles körben használták Magyarországon, elsősorban elővárosi és regionális vonalakon. Az 1940-es évek közepétől szolgáltak, és jelentős szerepet játszottak a háború utáni vasúti közlekedés újraszervezésében. A vonatokat a MÁV integrálta a flottájába, és több évtizeden át szolgáltak, mielőtt fokozatosan elkezdték kivonni őket a forgalomból a modern járművek javára.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a legtöbb MÁV Class 411 motorvonatot az idők során selejtezték, a magyarországi vasútbarát társadalom és múzeumok különös érdeklődést mutatnak e történelmi járművek iránt. Jelenleg nincs információ arról, hogy múzeumban lenne kiállítva bármelyik példány.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV Class 411 vonatok a maguk korában az innováció szimbólumai voltak Magyarországon. Az elektromos meghajtásuk miatt a zöld közlekedés egyik korai példájaként is tekintettek rájuk az országban. A jármű modellek és makettek formájában is népszerűvé váltak, különösen a modellezők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos motorvonat
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/MÁV_Class_411

Képek

Források: Wikipédia, Google