Történeti háttér és gyártás
A MÁV Class 424 gőzmozdony a Magyar Államvasutak számára készült, válaszul a nagy teljesítményű és megbízható mozdonyok iránti igényre. Kifejlesztését a Ganz Villamossági Gyár és a Magyar Vagon- és Gépgyár konzorciuma végezte. A tervezés során a cél egy univerzális mozdony megalkotása volt, amely képes mind személy-, mind tehervonatok vontatására. Az első példány 1924-ben készült.
A mozdony gyártása 1924-től egészen az 1950-es évekig tartott. Összesen több mint 500 példány készült belőle. Az MÁV mellett számos más közép-európai ország vasúttársasága is alkalmazta, beleértve Csehszlovákiát, Romániát és Jugoszláviát.
Technikai jellemzők
- Meghajtás: Gőz
- Tengelyelrendezés: 4-8-0
- Maximális sebesség: 90 km/h
- Teljesítmény: 2200 LE (1600 kW)
- Méretek: hossz: 21.3 m, magasság: 4.5 m
Szolgálati történelem
A MÁV Class 424 mozdonyokat mind személy-, mind tehervonatok vontatására használták. Számos közép-európai ország vasúti hálózatán szolgáltak. Rugalmasságuk és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak. Az 1980-as évek végén kezdték kivonni őket a forgalomból, köszönhetően a modern dízel- és elektromos mozdonyok térnyerésének.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV Class 424 mozdonyok közül több példány fennmaradt, és néhányat múzeumokban is kiállítanak. Magyarországon a Magyar Vasúttörténeti Parkban is megtekinthetőek, és nosztalgiavonatok részeként is közlekednek alkalmanként.
Érdekességek és kulturális hatás
A MÁV Class 424 mozdonyokat gyakran „Bivaly” becenévvel illették robusztus megjelenésük miatt. A mozdony jelentős népszerűségnek örvend modellező körökben is, több méretarányos modell készült róla.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/MÁV_Class_424
Képek
Források: Wikipédia, Google