MÁV Class 424 gőzmozdony

A MÁV Class 424 gőzmozdony a 20. század közepén vált a magyar vasúti közlekedés ikonikus jelképévé, megbízhatóságával és erőteljes teljesítményével hódítva meg a síneket.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV Class 424 gőzmozdony a Magyar Államvasutak számára készült, válaszul a nagy teljesítményű és megbízható mozdonyok iránti igényre. Kifejlesztését a Ganz Villamossági Gyár és a Magyar Vagon- és Gépgyár konzorciuma végezte. A tervezés során a cél egy univerzális mozdony megalkotása volt, amely képes mind személy-, mind tehervonatok vontatására. Az első példány 1924-ben készült.

A mozdony gyártása 1924-től egészen az 1950-es évekig tartott. Összesen több mint 500 példány készült belőle. Az MÁV mellett számos más közép-európai ország vasúttársasága is alkalmazta, beleértve Csehszlovákiát, Romániát és Jugoszláviát.

Technikai jellemzők

  • Meghajtás: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-8-0
  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Teljesítmény: 2200 LE (1600 kW)
  • Méretek: hossz: 21.3 m, magasság: 4.5 m

Szolgálati történelem

A MÁV Class 424 mozdonyokat mind személy-, mind tehervonatok vontatására használták. Számos közép-európai ország vasúti hálózatán szolgáltak. Rugalmasságuk és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak. Az 1980-as évek végén kezdték kivonni őket a forgalomból, köszönhetően a modern dízel- és elektromos mozdonyok térnyerésének.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV Class 424 mozdonyok közül több példány fennmaradt, és néhányat múzeumokban is kiállítanak. Magyarországon a Magyar Vasúttörténeti Parkban is megtekinthetőek, és nosztalgiavonatok részeként is közlekednek alkalmanként.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV Class 424 mozdonyokat gyakran „Bivaly” becenévvel illették robusztus megjelenésük miatt. A mozdony jelentős népszerűségnek örvend modellező körökben is, több méretarányos modell készült róla.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/MÁV_Class_424

Képek

Források: Wikipédia, Google