„MÁV Class V40 elektromos mozdony”

A MÁV Class V40 elektromos mozdony az első világháború után a modern technológia úttörőjeként szolgált Magyarországon, jelentősen hozzájárulva a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV Class V40 elektromos mozdony az 1930-as évek elején készült, amikor a Magyar Államvasutak (MÁV) igénye volt a vasúti közlekedés modernizálására és hatékonyságának növelésére. A mozdonyt a Ganz vállalat fejlesztette ki, hogy megfeleljen a villamosítási törekvéseknek és a növekvő forgalmi igényeknek.

1932-ben került sor a gyártására, amely kulcsfontosságú év volt a magyar vasúti történelemben, mivel ekkor kezdtek el komolyabban foglalkozni az elektromos vontatás bevezetésével. A típusból összesen 29 példány készült a Ganz gyárában, amelyek a magyarországi vasúthálózat villamosított szakaszain kerültek forgalomba.

Technikai jellemzők

A MÁV Class V40 elektromos mozdony, mint neve is mutatja, elektromos meghajtású. Az elektromos hajtás lehetővé tette a csendesebb és hatékonyabb működést, mint a korábbi gőzmozdonyok. A táplálást a felsővezetékekből nyerte, ami akkoriban modern megoldásnak számított.

  • Teljesítmény: A mozdony teljesítménye meghaladta az 1000 kW-ot, ami elég volt a városi és elővárosi vonatok kiszolgálására.
  • Tengelyelrendezés: A tengelyelrendezésből adódó stabilitása és sínen tartása kiemelkedő volt.
  • Maximális sebesség: A mozdony maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt.
  • Hossz: Körülbelül 13,7 méter.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat elsősorban Magyarországon használták, főként Budapest környékén és a fontosabb vasúti csomópontok között. Ezek a mozdonyok jelentősen hozzájárultak a városi és elővárosi közlekedés fejlesztéséhez, lehetővé téve a gyorsabb és hatékonyabb utasforgalmat.

A V40-es mozdonyok jó szolgálatot tettek egészen az 1960-as évekig, amikor is fokozatosan kezdték kivonni őket a forgalomból a modernizáció és az újabb típusok érkezése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A V40-es mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került, és ezek közül legalább egyet múzeumban is meg lehet tekinteni. A Magyar Vasúttörténeti Parkban található egy példány, amely a látogatók számára betekintést nyújt ebbe az ikonikus korszakba.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV Class V40 mozdonyok a magyar vasúti történelem szerves részét képezik, és sok vasútbarát körében népszerűek. Modellvasúti változataik is forgalomba kerültek, kedveltek a vasútmodellezők körében.

A mozdony ikonikus formája és szerepe a közlekedési múzeumokban is gyakran megjelenik, ahol a látogatók megismerhetik a vasúti közlekedés fejlődését.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/MÁV_Class_V40

Képek

Források: Wikipédia, Google