Történeti háttér és gyártás
A MÁV Class V43 elektromos mozdony, közismert nevén a „Szili”, a Magyar Államvasutak (MÁV) számára készült. A mozdonyokat a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek gyártották. Az első prototípus 1963-ban készült el, és a típus a következő évtizedekben a MÁV egyik legismertebb és legfontosabb mozdonya lett. A V43-as mozdonyok gyártása egészen az 1980-as évekig tartott, és összesen 379 darab készült belőlük. Ezek a mozdonyok számos személy- és tehervonatot húztak Magyarországon.
Technikai jellemzők
A V43 egy villamos mozdony, amely a 25 kV/50 Hz-es váltakozó áramot használja az elektromos hálózatról. A mozdonyok maximális teljesítménye 2,520 kW, és akár 120 km/h sebességre is képesek. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mind a négy tengely meghajtott. A mozdonyok hossza 16,44 méter, és 80 tonnát nyomnak. A V43-asokat elsősorban közép- és hosszútávú személyszállításra, valamint teherszállításra használták. A járművek korszerű fékrendszerrel és alapvető kényelmi funkciókkal vannak felszerelve.
Szolgálati történelem
A MÁV Class V43 mozdonyok a Magyar Államvasutak kötelékében szolgáltak. Számos vonalon üzemeltek, kiemelkedő szerepet játszva a magyar vasúti közlekedésben. A V43-asok elsősorban személyszállító vonatok élén teljesítettek szolgálatot, de teherforgalomban is gyakran alkalmazták őket. Az évek során több mozdonyt modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó technikai és környezeti követelményeknek. A mozdonyok egy része még ma is üzemel, bár néhányat már selejteztek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV Class V43 mozdonyok közül több példány megőrzésre került, és néhány még nosztalgiautakon is közlekedik. Különböző magyar vasúti múzeumokban találhatók meg, ahol a látogatók megtekinthetik őket, és betekintést nyerhetnek a magyar vasúti történelembe.
Érdekességek és kulturális hatás
A „Szili” becenév a mozdony szilikon egyenirányítóiról származik. A V43-as mozdonyok jelentős kulturális hatással voltak Magyarországon, és ikonikus szereplői lettek a hazai vasúti hálózatnak. A mozdony népszerűségét modellezők is kihasználták, és számos méretarányos modell készült róla, ami még tovább növelte ismertségét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Teljesítmény | 2,520 kW |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hossz | 16,44 méter |
Súly | 80 tonna |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google