MÁV Class V43 elektromos mozdony

A MÁV Class V43 elektromos mozdony, melyet az 1960-as években fejlesztettek ki, meghatározó szerepet játszott a magyar vasúti közlekedés modernizálásában, és még ma is sok helyen szolgál.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV Class V43 elektromos mozdony, közismert nevén a „Szili”, a Magyar Államvasutak (MÁV) számára készült. A mozdonyokat a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek gyártották. Az első prototípus 1963-ban készült el, és a típus a következő évtizedekben a MÁV egyik legismertebb és legfontosabb mozdonya lett. A V43-as mozdonyok gyártása egészen az 1980-as évekig tartott, és összesen 379 darab készült belőlük. Ezek a mozdonyok számos személy- és tehervonatot húztak Magyarországon.

Technikai jellemzők

A V43 egy villamos mozdony, amely a 25 kV/50 Hz-es váltakozó áramot használja az elektromos hálózatról. A mozdonyok maximális teljesítménye 2,520 kW, és akár 120 km/h sebességre is képesek. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mind a négy tengely meghajtott. A mozdonyok hossza 16,44 méter, és 80 tonnát nyomnak. A V43-asokat elsősorban közép- és hosszútávú személyszállításra, valamint teherszállításra használták. A járművek korszerű fékrendszerrel és alapvető kényelmi funkciókkal vannak felszerelve.

Szolgálati történelem

A MÁV Class V43 mozdonyok a Magyar Államvasutak kötelékében szolgáltak. Számos vonalon üzemeltek, kiemelkedő szerepet játszva a magyar vasúti közlekedésben. A V43-asok elsősorban személyszállító vonatok élén teljesítettek szolgálatot, de teherforgalomban is gyakran alkalmazták őket. Az évek során több mozdonyt modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó technikai és környezeti követelményeknek. A mozdonyok egy része még ma is üzemel, bár néhányat már selejteztek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV Class V43 mozdonyok közül több példány megőrzésre került, és néhány még nosztalgiautakon is közlekedik. Különböző magyar vasúti múzeumokban találhatók meg, ahol a látogatók megtekinthetik őket, és betekintést nyerhetnek a magyar vasúti történelembe.

Érdekességek és kulturális hatás

A „Szili” becenév a mozdony szilikon egyenirányítóiról származik. A V43-as mozdonyok jelentős kulturális hatással voltak Magyarországon, és ikonikus szereplői lettek a hazai vasúti hálózatnak. A mozdony népszerűségét modellezők is kihasználták, és számos méretarányos modell készült róla, ami még tovább növelte ismertségét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 120 km/h
Teljesítmény 2,520 kW
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Hossz 16,44 méter
Súly 80 tonna

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google