MÁV M38 sorozat dízelmozdony

A MÁV M38 sorozat dízelmozdony, amely a magyar vasút történetében jelentős szerepet játszott, különösen a mellékvonali forgalomban, hatékony üzemeltetésével és megbízhatóságával a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV M38 sorozat egy magyarországi gyártású dízelmozdony, amelyet a magyar Ganz MÁVAG gyártott. Az 1960-as években készült, és kifejezetten iparvasúti feladatokra tervezték. Az M38 sorozat célja a gőzmozdonyok lecserélése volt az iparvasutakon, ahol egyszerűbb és hatékonyabb működést eredményezett a dízel meghajtás alkalmazása.

A mozdonyokat a Magyar Államvasutak rendelte meg, hogy kielégítse az ipari területek növekvő forgalmi igényeit. Az összesen gyártott darabszámról pontos adat nem érhető el, de ismert, hogy több példány is szolgálatba állt Magyarországon.

Technikai jellemzők

Az M38 sorozat dízelmozdony a következő technikai jellemzőkkel rendelkezik:

  • Meghajtás: dízelmotor
  • Teljesítmény: körülbelül 260 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B tengelyelrendezés (két hajtott tengely)
  • Maximális sebesség: 40-50 km/h
  • Méretek: kb. 9 méter hosszú
  • Tengelytáv: jellemzően 2,5 méter
  • Futómű: merev keret
  • Fékrendszer: légfék

Szolgálati történelem

Az M38 sorozatú mozdonyokat elsősorban ipari területeken és kisebb vasúti szakaszokon használták Magyarországon. Megbízható, bár korlátozott hatótávú mozdonyokként szerepeltek, amelyek ideálisak voltak az ipari központok kiszolgálására. Szolgálatuk során többnyire áruszállítási feladatokat láttak el.

A mozdonyok jellemzően az 1970-es és 1980-as évekig maradtak aktív szolgálatban, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernizáció során.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több M38-as mozdonyt sikerült megőrizni, amelyek közül néhány múzeumi kiállításon is megtekinthető. Magyarország különböző vasúti múzeumaiban találhatók példányok, ahol a látogatók megismerhetik az ország ipari vasúti múltját.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az M38 sorozat nem tartozik a legismertebb mozdonyok közé, mégis része a magyar vasúttörténetnek. Modellvasúti kiegészítők között is találkozhatunk vele, ami a rajongók körében népszerűvé teszi.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 260 lóerő
Tengelyelrendezés B
Maximális sebesség 40-50 km/h
Hossz 9 méter
Tengelytáv 2,5 méter
Futómű Merev keret
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

MÁV M38 sorozat a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google