MÁV M40 sorozat dízelmozdony

A MÁV M40 sorozat dízelmozdony a magyar vasúti történelem jellegzetes alakja, amely erőteljes teljesítményével és sokoldalú alkalmazásával vált egy kor meghatározó gépészetévé.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV M40 sorozatú dízelmozdonyok a magyar vasúti közlekedés fontos szereplői közé tartoztak. A mozdonyt a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek fejlesztette ki a Magyar Államvasutak (MÁV) számára az 1960-as években, hogy kielégítse a növekvő személy- és teherszállítási igényeket. A gyártás 1963-ban kezdődött. Az M40 sorozat célja az volt, hogy lecserélje a régebbi gőzmozdonyokat és megkönnyítse a vasúti hálózat korszerűsítését. Az összesen legyártott példányszám körülbelül 80 darabra tehető, ami jelentős számnak számított abban az időben.

Technikai jellemzők

A MÁV M40 sorozatú mozdonyok dízelmeghajtásúak voltak. A hajtásrendszerük egy dízelmotorból és egy villamos generátorból állt, amely egyenáramot termelt a vontatómotorok számára. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 735 kW (1000 lóerő) volt, ami megfelelő teljesítményt biztosított a közepes terhelésű személy- és tehervonatok számára.

A tengelyelrendezésük B’B’ volt, ami azt jelenti, hogy két egymástól függetlenül mozgó forgóváz mindenikének két kereke volt. A maximális sebességük körülbelül 80 km/h volt. A mozdonyok hossza körülbelül 13 940 mm, magassága 4 265 mm volt, és a tömegük megközelítőleg 72 tonna.

A mozdonyok fékrendszere légfékrendszeren alapult, ami a korszerű vasúti technológia egyik alapjának számított. A vezérlés hagyományos kézi vezérléssel történt.

Szolgálati történelem

A MÁV M40 sorozatú mozdonyokat elsősorban Magyarországon használták, ahol több évtizeden át szolgáltak személy- és tehervonatok vontatásában. A mozdonyok különösen jól teljesítettek hegyi vasútvonalakon, ahol a nagy vonóerőre volt szükség. Az 1980-as évek végére és a 1990-es évek elejére a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból a modernebb mozdonyok megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV M40 sorozatú mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került múzeumokban és vasúti nosztalgiaprogramok részeként. Magyarországon a Vasúttörténeti Parkban található meg egy működőképes példányból álló nosztalgiaflotta, amely időnként különleges rendezvényeken is részt vesz, így megőrizve a mozdonyt a következő generációk számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV M40 sorozatú mozdonyok a magyar vasúti közlekedés meghatározó tagjai voltak, és jelentős rajongótáborral rendelkeznek. Modellvasúti körökben is népszerűek, több gyártó készített méretarányos modelleket róluk. A sorozat becenevet is kapott: „Móricz”, ami az M40-es mozdonyjelzésből ered.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 735 kW (1000 lóerő)
Tengelyelrendezés B’B’
Maximális sebesség 80 km/h
Hossz 13 940 mm
Magasság 4 265 mm
Tömeg 72 tonna

Hivatkozások

MÁV M40 sorozat – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google