MÁV M43 sorozat dízelmozdony

A MÁV M43 sorozat dízelmozdony az 1960-as években gazdagította a magyar vasúthálózatot, megbízható működésével és tartós teljesítményével vált a pályaudvarok meghatározó szereplőjévé.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV M43 sorozatú dízelmozdony egy ígéretes fejlesztés volt, mely a magyar vasút igényeire válaszul készült. Az 1960-as és 1970-es években a dízelmozdonyok egyre nagyobb népszerűségnek örvendtek, mivel kínálták a gőzmozdonyok leváltását a hatékonyabb és költségkímélőbb üzemeltetés érdekében. A mozdonyt a Ganz-MÁVAG gyártotta 1970 és 1974 között. Az M43 sorozatot a Magyar Államvasutak (MÁV) rendelte meg, összesen 108 példány készült belőle.

Technikai jellemzők

Az M43 sorozat dízelmozdony diesel-elektromos hajtásrendszerrel működik. Az ilyen típusú mozdonyokban a dízelmotor egy generátort hajt meg, amely elektromos áramot termel a hajtómotorok számára. Ez a technológia lehetővé teszi a dízel és az elektromos hajtás előnyeinek egyesítését. A mozdony maximális sebessége 80 km/h, ami megfelelő teljesítményt nyújtott a közepes távolságú tehervonatok vontatásához.

  • Teljesítmény: 442 kW
  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
  • Méretek: Hossz: 13,7 m
  • Maximális sebesség: 80 km/h
  • Fékrendszer: Légfék

Szolgálati történelem

Az M43 sorozatú mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták Magyarország területén. Gyakran alkalmazták ipari szállításokban is. Az M43 sorozat ikonikussá vált a vidéki vasútvonalakon. Az idő múlásával a mozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak a modernebb és nagyobb teljesítményű modelljeik miatt, azonban néhány még ma is üzemképes állapotban maradt, többnyire ipari környezetben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az M43 sorozatból néhány példány megőrzésre került, és múzeumi darabként tekinthető meg. Ezek közül az egyik legismertebb a Magyar Vasúttörténeti Parkban található. Ezek a megőrzött darabok nosztalgiavonatokban is részt vesznek, bemutatva a dízeltechnológia múltját és jelentőségét a múlt század vasúti fejlődésében.

Érdekességek és kulturális hatás

Az M43 sorozat mozdonyai közismert becenevekkel rendelkeznek, mint például a „BoBo”. Modellvasúti verziók is készültek róluk, amelyek kedveltek lettek a vasútmodellezés rajongói körében. Bár az M43 sorozat nem vált ikonikus filmek részévé, a vasúti történelem kedvelői és a magyar vasúti kultúra iránt érdeklődők körében megbecsülést élveznek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 442 kW
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Maximális sebesség 80 km/h
Méretek Hossz: 13,7 m
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

MÁV M43 sorozat Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google