MÁV M47 sorozat dízelmozdony

A MÁV M47 sorozat dízelmozdony a magyar vasutak ikonikus darabja, amely sokoldalúságával és megbízhatóságával hosszú évek óta nélkülözhetetlen szereplője a hazai vonatforgalomnak.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV M47 sorozatú dízelmozdony a Magyar Államvasutak számára készült az ipari és fővonalak kiszolgálására. Az 1974-ben megkezdett gyártás a dízelmozdonyok iránti növekvő igények miatt indult, célja pedig a kisebb vonalakon való közlekedés optimalizálása volt. A mozdonyokat a Ganz-MÁVAG gyártotta Budapesten. Az M47-es sorozat az időszak egyik jelentős fejlesztése volt, amelyet a Ganz-MÁVAG helyi és export piacokra egyaránt szánt.

  • Gyártó vállalat: Ganz-MÁVAG
  • Gyártás helyszíne: Budapest, Magyarország
  • Gyártási időszak: 1974-től
  • Példányszám: Több mint 100 darab készült
  • Megrendelők: Magyar Államvasutak (MÁV)

Technikai jellemzők

A MÁV M47 sorozatú dízelmozdony dízel-hidraulikus hajtással rendelkezik, amely biztosítja a kellő teljesítményt és hatékonyságot a kis- és közepes forgalmú vonalakon. Az M47-et a megbízhatóság és a sokoldalúság jellemzi.

  • Hajtásrendszer: Dízel-hidraulikus
  • Teljesítmény: 735 kW
  • Tengelyelrendezés: B’B’
  • Maximális sebesség: 70 km/h
  • Méretek: Hossz: 14,74 m, Szélesség: 3,1 m, Magasság: 4,1 m
  • Futómű: Rugós felfüggesztés
  • Fékrendszer: Légfékrendszer

Szolgálati történelem

A MÁV M47 sorozatú mozdonyokat Magyarországon használták elsősorban teher- és személyvonatok vontatására a mellékvonalakon. A mozdonyok híresek voltak strapabírásukról és megbízhatóságukról, ami miatt hosszú időn keresztül szolgáltak. Az évek során több mozdonyt is modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó vasúti szabványoknak és igényeknek. A sorozat egyes példányai a mai napig szolgálatban vannak, bár a vonalakat kiszolgáló járműpark fokozatosan megújul.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV M47 sorozatú mozdonyok közül néhány megőrzésre került. A Magyar Vasúttörténeti Park bemutat ilyen mozdonyokat, ahol a látogatók megtekinthetik a múlt ezen technikai csodáit. Ezek a mozdonyok részvételükkel hozzájárulnak a vasúti történelem megőrzéséhez és népszerűsítéséhez.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV M47-es mozdonyai a magyar vasúti modellezők körében is népszerűek, számos modellvasúti gyártó készítette el méretarányos mását. A mozdonyok köznyelvi beceneve „Bobó”, amelyet a vasútbarátok és a vasutasok gyakran használnak. Ezen mozdonyok részvétele a kikönnyített mellékvonali szolgáltatásban is hozzájárult ahhoz, hogy az M47-es egy ikonikus járművé váljon Magyarországon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 735 kW
Tengelyelrendezés B’B’
Maximális sebesség 70 km/h
Méretek Hossz: 14,74 m, Szélesség: 3,1 m, Magasság: 4,1 m
Futómű Rugós felfüggesztés
Fékrendszer Légfékrendszer

Hivatkozások

MÁV M47 sorozat – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google