MÁV M61 sorozat dízelmozdony

A MÁV M61 sorozat dízelmozdony a magyar vasút történetének ikonikus szereplője, amelyet a Ganz-MÁVAG gyártott az 1960-as években, és azóta is elengedhetetlen része a hazai közlekedésnek.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV M61 sorozatú dízelmozdonyokat a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek gyártotta Budapesten. Ezek a mozdonyok a hatvanas években készültek, amikor szükség volt a vasúti közlekedés korszerűsítésére és a gőzmozdonyok lecserélésére. A fejlesztés célja egy megbízható, gazdaságos, és nagy teljesítményű dízelmozdony volt.

A gyártás 1963-ban kezdődött, és a MÁV megrendelésére készültek ezek a mozdonyok. A sorozat összesen 20 példányban készült el. Az M61-eseket kifejezetten a magyar vasúti igényekre tervezték, de a tervezés során figyelembe vették az export lehetőségét is, bár végül más országok részére nem értékesítették őket.

Technikai jellemzők

Az M61 sorozat dízelmozdonyai dízel-elektromos hajtóművel rendelkeznek, amely nagy teljesítményt és hatékonyságot biztosít. A mozdony maximális sebessége 105 km/h, ami a korabeli vasúti szabványoknak megfelelő teljesítmény volt.

  • Teljesítmény: Az M61 mozdonyok 1435 mm normál nyomtávú pályákra készültek, teljesítményük 1470 kW (2000 LE).
  • Hajtásrendszer: Dízel-elektromos rendszer, amely a dízelmotor által termelt energiát elektromos árammá alakítja, ami a motor hajtását biztosítja.
  • Tengelyelrendezés: Co’Co’ rendszer, ami hat hajtott tengelyt jelent.
  • Méretek: A mozdonyok hossza 19 160 mm, magassága 4332 mm.
  • Tengelytáv: 3 400 mm.

Szolgálati történelem

Az M61-es mozdonyok a Magyar Államvasutaknál (MÁV) álltak szolgálatba, ahol elsősorban személyszállító vonatok élén közlekedtek. A sorozatot nemzetközi vonalakon és belföldi távolsági járatokon is alkalmazták.

Az 1990-es évekig álltak aktív szolgálatban, amikor elkezdték őket fokozatosan kivonni a forgalomból, köszönhetően az újabb, modernebb és hatékonyabb mozdonyok megjelenésének. Az M61-esek többféle szolgálati típusban is helytálltak, beleértve az elővárosi és gyorsvonatokat is.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV M61-es sorozatából néhány mozdony szerencsésen megmaradt, és ma már múzeumi kiállításként vagy nosztalgiautak során találkozhatunk velük. Az egyik legismertebb példány a Magyar Vasúttörténeti Parkban tekinthető meg, ahol gyakran működőképes állapotban tartják, hogy a látogatók élvezhessék a régi motorok hangját és látványát.

Érdekességek és kulturális hatás

Az M61-es mozdonyok népszerűségük miatt számos modellvasúti gyártó kínálatában megjelentek. A „Nohab” becenevet kapták, mivel a licencet az eredeti NOHAB gyártótól szerezték be. Az M61-esek különösen kedvelték a vasútrajongók, és gyakori témák voltak vasúttörténeti kiadványokban, valamint gyakran megjelennek modellezett formában is.

Műszaki adatlap

Tulajdonság Érték
Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google