Történeti háttér és gyártás
A MÁV M61 sorozatú dízelmozdonyokat a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek gyártotta Budapesten. Ezek a mozdonyok a hatvanas években készültek, amikor szükség volt a vasúti közlekedés korszerűsítésére és a gőzmozdonyok lecserélésére. A fejlesztés célja egy megbízható, gazdaságos, és nagy teljesítményű dízelmozdony volt.
A gyártás 1963-ban kezdődött, és a MÁV megrendelésére készültek ezek a mozdonyok. A sorozat összesen 20 példányban készült el. Az M61-eseket kifejezetten a magyar vasúti igényekre tervezték, de a tervezés során figyelembe vették az export lehetőségét is, bár végül más országok részére nem értékesítették őket.
Technikai jellemzők
Az M61 sorozat dízelmozdonyai dízel-elektromos hajtóművel rendelkeznek, amely nagy teljesítményt és hatékonyságot biztosít. A mozdony maximális sebessége 105 km/h, ami a korabeli vasúti szabványoknak megfelelő teljesítmény volt.
- Teljesítmény: Az M61 mozdonyok 1435 mm normál nyomtávú pályákra készültek, teljesítményük 1470 kW (2000 LE).
- Hajtásrendszer: Dízel-elektromos rendszer, amely a dízelmotor által termelt energiát elektromos árammá alakítja, ami a motor hajtását biztosítja.
- Tengelyelrendezés: Co’Co’ rendszer, ami hat hajtott tengelyt jelent.
- Méretek: A mozdonyok hossza 19 160 mm, magassága 4332 mm.
- Tengelytáv: 3 400 mm.
Szolgálati történelem
Az M61-es mozdonyok a Magyar Államvasutaknál (MÁV) álltak szolgálatba, ahol elsősorban személyszállító vonatok élén közlekedtek. A sorozatot nemzetközi vonalakon és belföldi távolsági járatokon is alkalmazták.
Az 1990-es évekig álltak aktív szolgálatban, amikor elkezdték őket fokozatosan kivonni a forgalomból, köszönhetően az újabb, modernebb és hatékonyabb mozdonyok megjelenésének. Az M61-esek többféle szolgálati típusban is helytálltak, beleértve az elővárosi és gyorsvonatokat is.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV M61-es sorozatából néhány mozdony szerencsésen megmaradt, és ma már múzeumi kiállításként vagy nosztalgiautak során találkozhatunk velük. Az egyik legismertebb példány a Magyar Vasúttörténeti Parkban tekinthető meg, ahol gyakran működőképes állapotban tartják, hogy a látogatók élvezhessék a régi motorok hangját és látványát.
Érdekességek és kulturális hatás
Az M61-es mozdonyok népszerűségük miatt számos modellvasúti gyártó kínálatában megjelentek. A „Nohab” becenevet kapták, mivel a licencet az eredeti NOHAB gyártótól szerezték be. Az M61-esek különösen kedvelték a vasútrajongók, és gyakori témák voltak vasúttörténeti kiadványokban, valamint gyakran megjelennek modellezett formában is.
Műszaki adatlap
Tulajdonság | Érték |
---|---|
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google