MÁV M62 sorozat dízelmozdony

A MÁV M62 sorozat dízelmozdony az 1960-as évek óta a magyar vasutak megbízható munkása, robusztus teljesítményével és jellegzetes dizájnjával.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV M62 sorozat dízelmozdonyait az 1960-as évek közepén fejlesztették ki a Szovjetunióban, hogy kielégítsék az egyre növekvő igényt a nagy teljesítményű dízelmozdonyok iránt a keleti blokk országaiban. Az első példány 1965-ben készült el az oroszországi Vorosilovgradski Lokomotivgyárban. A mozdonyokat kifejezetten a nagyobb vasúti teherszállításokhoz tervezték, és hamar népszerűek lettek a szocialista országok vasúttársaságainál.

A MÁV (Magyar Államvasutak) a sorozat egyik jelentős megrendelője volt, és a mozdonyokat számos más országba is exportálták, például Bulgáriába, Csehszlovákiába és Lengyelországba. Az első példányok Magyarországra 1965-ben érkeztek, és összesen 273 darab mozdonyt gyártottak a MÁV számára.

Technikai jellemzők

A M62 sorozat dízelmozdonyai az akkoriban modernnek számító dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeztek. Ez a technológia lehetővé tette a nagy teljesítményű vontatást és a hatékonyabb üzemanyag-felhasználást. A mozdony teljesítménye mintegy 1470 kW (2000 LE), maximális sebessége pedig 100 km/h volt. Az M62 sorozat hat tengelyes, 1Co-Co1 tengelyelrendezésű.

Az M62 mozdonyok hossza körülbelül 17,5 méter, magassága pedig 4,65 méter. Az erőteljes felépítmény és a strapabíró kialakítás lehetővé tette, hogy a mozdonyok nehéz teherszállítási feladatokat is ellássanak.

Szolgálati történelem

A MÁV M62 sorozat mozdonyai széles körben használták Magyarországon és más országokban is. Elsősorban teherforgalomban teljesítettek szolgálatot, de időnként személyszállító vonatok élén is megjelentek. A mozdonyok megbízhatóságuk és egyszerű karbantartásuk révén népszerűek voltak a vasutasok körében.

A 2000-es évek elején a mozdonyok egy részét korszerűsítették, hogy megfeleljenek az új környezetvédelmi előírásoknak. Azonban a modern dízelmozdonyok megjelenése és az elektrifikáció térnyerése miatt sok M62 mozdonyt kivontak a forgalomból. A MÁV-nál a 2010-es években kezdték el az aktív szolgálatból való kivonásukat.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több M62 mozdony megőrzésre került, és néhány múzeumban is kiállították őket. Magyarországon is található megőrzött példány, amely gyakran részt vesz nosztalgiavonatokban. Ezek a megőrzött mozdonyok a vasúttörténet fontos részévé váltak, és lehetőséget adnak a látogatóknak, hogy megismerjék a múlt vasúti technológiáját.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A M62 sorozat beceneve „Szergej” a magyar vasutasok körében, ami a szovjet eredetére utal.
  • A mozdonyok megjelentek különféle modellező gyártók kínálatában, így a vasútmodellezők számára is elérhetők.
  • A M62 mozdonyok karakterisztikus kialakítása és hangja miatt könnyen felismerhetők, és gyakran szerepelnek filmekben és dokumentumfilmekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

MÁV M62 sorozat – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google