MÁV V40 sorozat elektromos mozdony

A MÁV V40 sorozat elektromos mozdony a magyar vasúttörténet jelentős mérföldköve, hiszen az 1930-as években bevezetett technológiai újításokkal hozzájárult a vasúti közlekedés modernizálásához és hatékonyságának növeléséhez.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV V40 sorozat az első magyar gyártású tisztán elektromos mozdonyok közé tartozik, amelyet a Ganz Villamossági Művek fejlesztett ki és gyártott. Az 1930-as évek elején, 1932-ben gyártották őket. Az igény egy megbízható, elektromos hajtású mozdony létrehozására a vasúthálózat villamosításának korai szakaszában fogalmazódott meg, hogy hatékonyabb és környezetkímélőbb megoldást nyújtson a vasúti közlekedésben.

A Ganz Villamossági Művek a megrendeléseket a Magyar Államvasutaktól (MÁV) kapta, amely a vasúthálózat modernizálására törekedett. Összesen 29 példány készült ebből a sorozatból.

Technikai jellemzők

A MÁV V40 sorozat elektromos mozdony, amelyet 16 tengelyelrendezéssel terveztek. A mozdony névleges teljesítménye körülbelül 350 kW, amely lehetővé tette számára, hogy akár 75 km/h sebességgel is haladjon. Az elektromos hajtásrendszer a villamosító vonalakon történő üzemeltetéshez ideális volt, csökkentve a gőz- és dízelmozdonyokhoz képest fennálló környezeti terhelést.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Teljesítmény: Kb. 350 kW
  • Maximális sebesség: 75 km/h
  • Fékrendszer: Elektromos és mechanikus fékek

Szolgálati történelem

A MÁV V40 sorozat mozdonyait elsősorban Magyarország területén használták, főként elővárosi és hegyvidéki vonalakon. Szerepüket az 1930-as évek végétől egészen az 1970-es évekig megtartották, amikor a technológia fejlődésével modernebb mozdonyok vették át helyüket. Az évek során több alkalommal is átesett modernizációkon, hogy megfeleljen az egyre növekvő közlekedési igényeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV V40 sorozatból egy példány megőrzésre került, és a Magyar Vasúttörténeti Parkban tekinthető meg Budapesten. Ez a mozdony jelenleg nem működőképes, de fontos történeti jelentőséggel bír, mint a magyar elektromos vasút egyik úttörő képviselője.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV V40 sorozat becenéven „Leó” néven is ismert volt a vasútrajongók körében. Modellvasúti változatai ritkán készültek, mivel speciális jellemzői miatt kevésbé voltak alkalmasak a széles körű modellvasúti használatra. Azonban a vasúttörténeti kiállítások alkalmával népszerű látnivalóként szerepelt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_V40_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google