MÁV V41 sorozat elektromos mozdony

A MÁV V41 sorozat elektromos mozdony az 1930-as évek ikonikus magyar fejlesztése volt, amely korszerűsítésével jelentős szerepet játszott a hazai vasúti közlekedés modernizációjában.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV V41 sorozat elektromos mozdony a magyar vasúttörténelem egyik jelentős fejlesztése volt. Ezt a típust az 1950-es évek végén fejlesztették ki, válaszul a növekvő elektromos vontatási igényekre Magyarországon. A gyártást a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek közösen végezték 1958-ban. A fejlesztés célja a hatékonyabb és környezetbarátabb vasúti közlekedés biztosítása volt az ország főbb vonalain. A V41 sorozatból összesen 10 darab készült, melyek elsősorban a MÁV számára készültek, nem exportálták őket más országokba.

Technikai jellemzők

A V41 sorozat mozdony elektromos hajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy az áramot a vasúti felsővezetékről vette. A mozdony maximális sebessége 90 km/h volt, ami megfelelő volt a Magyarországon akkoriban megszokott vonatsebességekhez. A tengelyelrendezése B’B’ – ami azt jelenti, hogy két forgóváza van, ezek mindegyikén két hajtott tengellyel. A mozdony hossza hozzávetőleg 13,5 méter, magassága pedig 4,5 méter. A jármű főként személyszállításra és teherforgalomra is alkalmas volt.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat főként a MÁV alkalmazta, és az ország különböző részein, különösen villamosított vonalakon álltak szolgálatban. Az évtizedek során a V41 sorozat megbízható társnak bizonyult, bár modernizációkra nem került sor a működése alatt. A 1980-as évekre azonban a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel az újabb, korszerűbb típusok váltak elérhetővé. A kivonás pontos dátuma változó, de a legtöbb példány már az 1990-es évekre nem volt üzemben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár az összes V41 mozdony kivonásra került a rendszeres forgalomból, sajnos egyik sem maradt meg múzeumi körülmények között. Emiatt ma már csak a szakirodalomból és fotókból emlékezhetünk erre a sorozatra. A történetének és jelentőségének megőrzése érdekében lenne szükséges egy ilyen mozdony bemutatása múzeumban, de jelenleg nem áll rendelkezésre megőrzött példány a nyilvánosság számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

MÁV V41 sorozat – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google