MÁV V42 sorozat elektromos mozdony

A MÁV V42 sorozat elektromos mozdony különleges helyet foglal el a magyar vasúttörténetben, hiszen a korszerű elektromos vontatás úttörője lett a hazai pályákon.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV V42 sorozat elektromos mozdonyai az 1960-as évek elején készültek a magyar vasúti ipar szükségleteinek kielégítésére. Az államvasutaknál az 1950-es évek végére egyre nagyobb igény mutatkozott a modern, elektromos meghajtású mozdonyok iránt, amelyeket elsősorban a nagyobb teljesítmény és hatékonyság érdekében terveztek bevetni. A gyártást 1961-ben kezdték meg, és a Ganz Villamossági Művek (GVM) nevéhez kötődik Magyarországon. A fő cél az volt, hogy a MÁV hálózatán belüli villamosított vonalakon növeljék a szállítás hatékonyságát. A gyártás és üzembe helyezés során összesen 6 darab mozdony készült ezen típusból.

Technikai jellemzők

A MÁV V42 elektromos mozdonyok számos technológiai újítással bírnak. Villany-hajtásrendszerrel rendelkeznek, amelyet a korszak technológiai szintjén a Ganz Villamossági Művek fejlesztett ki. A mozdonyok maximális sebessége 90 km/h, ami megfelelő volt az elővárosi és regionális vonatok üzemeltetéséhez. A tengelyelrendezésük Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy négy tengelyüket külön motor hajtja, és mindegyik tengely önállóan is kormányozható, rugalmasságot biztosítva a vasúti hálózaton.

  • Teljesítmény: kb. 1740 kW
  • Hossz: 14,3 méter
  • Üzemi tömeg: 72 tonna

Szolgálati történelem

A V42 sorozatú mozdonyokat elsősorban Magyarországon használták, ahol a MÁV villamosított hálózatán szolgáltak. Az 1960-as évektől az 1980-as évekig voltak üzemben, többek között személy- és tehervonatok vontatására is alkalmazták őket. Később, az elektromos mozdonyok újabb generációjának megjelenésével, ezek a mozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak, míg végül kivonták őket a forgalomból. A V42 sorozat mozdonyai megbízhatónak bizonyultak, bár ekkor már a fejlett technikák és modern gépek kezdtek elterjedni.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A V42-es sorozat nem hagyományozódott tovább jelentős mértékben a múzeumokban vagy nosztalgiajáratokban. Jelenlegi információk szerint nincsenek fennmaradt, működőképes állapotú példányok, amelyek aktív szerepet töltenének be Magyarország vasúti múzeumaiban.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a V42-es sorozat nem vált ikonikus szimbólummá, mint néhány másik mozdonytípus, a vasútrajongók körében mégis ismert maradt. Modellvasúti formában előfordul, bár nem olyan gyakori, mint más, klasszikusabb típusok. Nincs különösebb film- vagy könyvbeli megjelenése, és a köznyelvben sem rendelkezik becenévvel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

További információk a MÁV V42 sorozatról itt érhetők el

Képek

Források: Wikipédia, Google