Történeti háttér és gyártás
A MÁV V43 sorozatú mozdonyokat, amelyek a magyar vasút történetének ikonikus darabjaivá váltak, a Ganz–MÁVAG és a Klement Gottwald Villamossági Gyár gyártotta. Az első példányok 1963-ban gördültek ki az üzemekből, és egészen 1982-ig folyt a sorozatgyártás. A fejlesztés fő célja az volt, hogy a magyarországi vasútvonalakat ellássák egy megbízható és erős villamos mozdonnyal, amely mind a személy-, mind a teherszállítási igényeket ki tudja szolgálni.
A mozdonyok a MÁV megrendelésére készültek, és több mint 400 darabot gyártottak belőlük. A fejlesztés során a korabeli nemzetközi vasúti technológiákat is figyelembe vették, hogy versenyképes gépek készülhessenek a szocialista blokk vasúthálózatának kiszolgálására.
Technikai jellemzők
A V43 sorozatú mozdonyok elektromos hajtásúak, ami nagy teljesítményt és alacsony károsanyag-kibocsátást biztosít. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két hajtott tengellyel rendelkezik.
- Maximális sebesség: 120 km/h
- Teljesítmény: körülbelül 2200 kW
- Méretek: hossza kb. 15,66 méter
- Fékrendszer: légfék
- Vezérlés: többnyire hagyományos relés és kontaktoros vezérlés, de néhány darabot modernizáltak elektronikus vezérléssel is
Szolgálati történelem
A V43-as sorozatú mozdonyok hosszú évtizedeken keresztül szolgálták a MÁV hálózatát, és fontos szerepet játszottak mind a személyszállításban, mind a teherszállításban. Jelentős mérföldkőnek számítottak a magyar vasúti közlekedés villamosításának történetében.
A mozdonyok mind a hazai, mind a nemzetközi vonalakon közlekedtek. Az idők során több darabot is modernizáltak, beleértve a vezérlőrendszer korszerűsítését és a kábelhálózat felújítását. Még a 2020-as évek elején is találkozhatunk velük a vasúti hálózaton, bár több példányt már kivontak a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A V43 sorozatú mozdonyok közül több is megőrzésre került, és néhány példány még ma is működőképes. Különböző múzeumokban, például a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkban is megtekinthetők. A nosztalgiavonatok kedvelt járművei, így az érdeklődők időnként élőben is találkozhatnak velük.
Érdekességek és kulturális hatás
A V43 sorozatú mozdonyok köznyelvi beceneve a „Szili”, ami az „áramszedő” szó lerövidítéséből ered. Jelentős mértékben hozzájárultak a magyar vasúti ipar hírnevéhez és széles körben elterjedtek a modellvasút piacon is. Több modellgyártó is készített méretarányos másolatokat e mozdonyokból, ami a vasútmodellezés rajongói körében is népszerűvé tette őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Teljesítmény | 2200 kW |
Hossz | 15,66 m |
Fékrendszer | Légfék |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google