MÁV V43 sorozat elektromos mozdony

A MÁV V43 sorozat elektromos mozdony a magyar vasút történetének egyik kiemelkedő alakja, amely megbízhatóságával és sokoldalúságával már évtizedek óta szolgálja az utasokat és a tehervonatok közlekedését.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV V43 sorozatú mozdonyokat, amelyek a magyar vasút történetének ikonikus darabjaivá váltak, a Ganz–MÁVAG és a Klement Gottwald Villamossági Gyár gyártotta. Az első példányok 1963-ban gördültek ki az üzemekből, és egészen 1982-ig folyt a sorozatgyártás. A fejlesztés fő célja az volt, hogy a magyarországi vasútvonalakat ellássák egy megbízható és erős villamos mozdonnyal, amely mind a személy-, mind a teherszállítási igényeket ki tudja szolgálni.

A mozdonyok a MÁV megrendelésére készültek, és több mint 400 darabot gyártottak belőlük. A fejlesztés során a korabeli nemzetközi vasúti technológiákat is figyelembe vették, hogy versenyképes gépek készülhessenek a szocialista blokk vasúthálózatának kiszolgálására.

Technikai jellemzők

A V43 sorozatú mozdonyok elektromos hajtásúak, ami nagy teljesítményt és alacsony károsanyag-kibocsátást biztosít. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két hajtott tengellyel rendelkezik.

  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Teljesítmény: körülbelül 2200 kW
  • Méretek: hossza kb. 15,66 méter
  • Fékrendszer: légfék
  • Vezérlés: többnyire hagyományos relés és kontaktoros vezérlés, de néhány darabot modernizáltak elektronikus vezérléssel is

Szolgálati történelem

A V43-as sorozatú mozdonyok hosszú évtizedeken keresztül szolgálták a MÁV hálózatát, és fontos szerepet játszottak mind a személyszállításban, mind a teherszállításban. Jelentős mérföldkőnek számítottak a magyar vasúti közlekedés villamosításának történetében.

A mozdonyok mind a hazai, mind a nemzetközi vonalakon közlekedtek. Az idők során több darabot is modernizáltak, beleértve a vezérlőrendszer korszerűsítését és a kábelhálózat felújítását. Még a 2020-as évek elején is találkozhatunk velük a vasúti hálózaton, bár több példányt már kivontak a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A V43 sorozatú mozdonyok közül több is megőrzésre került, és néhány példány még ma is működőképes. Különböző múzeumokban, például a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkban is megtekinthetők. A nosztalgiavonatok kedvelt járművei, így az érdeklődők időnként élőben is találkozhatnak velük.

Érdekességek és kulturális hatás

A V43 sorozatú mozdonyok köznyelvi beceneve a „Szili”, ami az „áramszedő” szó lerövidítéséből ered. Jelentős mértékben hozzájárultak a magyar vasúti ipar hírnevéhez és széles körben elterjedtek a modellvasút piacon is. Több modellgyártó is készített méretarányos másolatokat e mozdonyokból, ami a vasútmodellezés rajongói körében is népszerűvé tette őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Maximális sebesség 120 km/h
Teljesítmény 2200 kW
Hossz 15,66 m
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

MÁV V43 sorozat – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google