Történeti háttér és gyártás
A MÁV V46 sorozat elektromos mozdonyokat a magyar vasúttársaság számára fejlesztették ki az 1980-as évek elején. A Ganz MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek közösen készítette el ezt a mozdonytípust. A gyártás 1983-ban kezdődött, és kifejezetten a magyarországi közlekedési igények kielégítésére szánták. A sorozatot a magyar államvasút, a MÁV rendelte meg, és nem exportálták külföldre. A V46 mozdonyokból összesen 50 darabot gyártottak.
Technikai jellemzők
A MÁV V46 sorozat mozdonyai teljesen elektromos meghajtásúak, amelyek háromfázisú váltóáramú motorokkal rendelkeznek. A mozdony maximális teljesítménye 600 kW, és legnagyobb sebessége 80 km/h. Ezek a mozdonyok B’B’ tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy négy tengelyük van, mindegyik tengely külön hajtott. A mozdonyok hossza 12,7 méter, magassága pedig 4,3 méter. A tengelytáv 7 méter. Ezeket a mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták, de személyszállító vonatok esetében is bevetették őket.
Szolgálati történelem
A V46 mozdonyok a magyar vasút szolgálatában álltak majdnem három évtizeden keresztül. Elsősorban a tehervonatok kiszolgálásában játszottak szerepet, bár időnként személyszállító vonatokat is vontattak. Az évtizedek során folyamatosan karbantartották és modernizálták őket, hogy megfeleljenek a korszerű követelményeknek. A mozdonyok közül néhányat még ma is használnak, bár a legtöbbet már kivonták a forgalomból, mivel a modern technológiák és a hatékonyabb vonatok átvették a helyüket. Az utolsó V46-okat a 2000-es évek végén selejtezték le.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A MÁV V46 sorozatból néhány példányt megőriztek történelmi és kulturális okokból. Ezeket a mozdonyokat magyarországi vasúti múzeumokban lehet megtekinteni. A gyűjtemények részeként a látogatók közelebbről is megismerhetik a magyar vasút történetét, és bepillantást nyerhetnek abba, hogyan működtek ezek a gépek a múltban.
Érdekességek és kulturális hatás
A V46 sorozat egyik érdekessége, hogy a magyar vasutas köznyelvben néha „Kisdácsia” néven is emlegették. Ez valószínűleg a mozdony kompakt méretének és formatervezésének köszönhető becenév. Modellvasúti körökben is kedvelt típus volt, számos gyártó készített méretarányos másolatot belőle, ami a rajongók és gyűjtők körében is népszerűvé tette. Közlekedési rendezvényeken időnként megjelennek nosztalgiamenetek részeként is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1983 |
Maximális teljesítmény | 600 kW |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Hossz | 12,7 m |
Magasság | 4,3 m |
Tengelytáv | 7 m |
Tengelyelrendezés | B’B’ |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google